Exkluzivní rozhovor s Romanem Staňkem z maďarského Hungaroringu
/ Český pilot Formule 2 odkryl příběh za jeho historickým triumfem ve Spa a prozradil proč mu největší radost dělá projížďka na kole.
V zázemí týmu Invicta Racing sedíme s Romanem Staňkem, u kterého je na první pohled vidět, že je dobře naladěn. Vždyť je to jen pár dnů, co jako první Čech vyhrál závod ve Formuli 2.
Po triumfu ve Spa-Francorchamps se Roman Staněk posunul na desáté místo v celkovém pořadí šampionátu. Ztráta na vedoucí jezdce sice stále činí přes 60 bodů, ale optimismus z jeho slov je cítit na každém kroku.
"Musíme zopakovat to, co se nám povedlo ve Spa," říká s úsměvem. Kvalifikace mu v posledních závodech vycházejí dobře a vlastně kromě Bahrajnu a nešťastné Imoly si nemá na co stěžovat.

SENZACE VE SPA! Staněk vyhrál hlavní závod!
Nyní se ovšem český závodník plně soustředí na nadcházející závodní víkend. Vzpomínky na Hungaroring má ale Roman hezké už z dřívější doby. V roce 2021 tady jako pilot Formule 3 vybojoval své první podium – třetí místo, které otevřelo dveře k dalším příležitostem. "To bylo super, moje první podium ve Formuli 3," vzpomíná.
Vítězství, které přišlo po telefonu
Příběh jeho prvního vítězství ve Formuli 2 zní téměř absurdně. Zatímco jiní piloti slaví triumfy na pódiu za zvuků národní hymny, Roman se o svém vítězství dozvěděl... v autě někde mezi Spa a Budapeští. "Jel jsem autem a zastavoval ve Vídni. Dozvěděl jsem se to přes telefon a pak mě všichni začali bombardovat zprávami," popisuje. Možná to nebylo tak pompézní jako oslavy přímo na trati, ale jak říká – 25 bodů je 25 bodů.
Předávání zkušeností mladší generaci
Kromě vlastní kariéry se Roman věnuje také mentoringu a coachingu. Stal se průvodcem mladého jezdce Jana Kollera a tato role mu vnesla nový rozměr do motorsportu. "Je to intenzivní podpora," vysvětluje. Když nemá sezonu, může se Honzovi věnovat víc. Během závodní sezony funguje ale spíše jako trenér na dálku. "Předávám mu zkušenosti, které jsem nasbíral během let. Honza teď jezdí u dobrého týmu US Racing v italské Formuli 4. Je mladý a talentovaný, takže pracujeme na tom, aby se dostal co nejdál."
Lidé, kteří utvářejí šampióny
Za každým úspěšným pilotem stojí tým lidí, kteří ho formovali. Roman o tom mluví s vděčností, kterou u mladých sportovců často nepotkáte. Zdeněk Gróman a Patrik Hájek – dvě jména, která podle něj definovala jeho cestu. "Zdeněk byl takový můj mentor a ukázal nám cestu do Itálie, kde je úroveň motokár vysoká. Bez něho nevím, kde bych dneska byl," přiznává.

Hagemann Racing: Z Opavy na světovou motokárovou scénu
S Patrikem Hájkem pak spolupracoval u týmu Kosmic, kde vyhráli několik závodů. "Tihle dva kluci jsou podle mě nejlepší v Česku na motokáry. Měl jsem kolem sebe super lidi a jsem za to strašně rád," dodává.
Úspěch ve Spa vyvolal vlnu české podpory, kterou Roman cítí, i když komentáře na sociálních sítích nečte. "Fan base fanoušků je obrovská, takže to určitě cítím. Pravý fanoušek fandí, když se daří i když se nedaří," říká pragmaticky.
Mentální síla jako základ všeho
Nejzajímavější část rozhovoru přichází, když se dostáváme k tématu mentálního zdraví. Roman spolupracuje s mentálním koučem Vítem Schlesingerem už od motokárových začátků. "Každý je dneska mentální kouč," směje se, ale hned dodává vážněji: "S Vítkem jsme začínali, když jsem byl v motokárách. Zpočátku mi to příliš nedávalo smysl, ale jak jsem začal dospívat, začalo mi to vše zapadat do sebe."
Hlavní téma jejich spolupráce se točí kolem mentálního naladění před závody a schopnosti správně relaxovat. "Motorsport s sebou přináší obrovský tlak – fanoušky, kritiku, neustálé cestování, které ti vysává energii, osobní problémy... Všechno se postupně nakupí a klíčové je zůstat na pozitivní vlně a vytvořit si kolem sebe ochrannou bublinu. Ve finále jsi odkázaný sám na sebe," vysvětluje Roman. Mnohé z technik a přístupů, které se prostřednictvím mentálního koučinku naučil, ale nezůstaly jen na závodní trati – ukázaly se jako velmi užitečné i v běžném životě.
Když nejdražší sport naučí cenit si maličkostí
Možná nejsilnější moment celého rozhovoru však přichází, když Roman popisuje, co ho skutečně naplňuje. "Díky Vítkovi jsem objevil spoustu věcí, kterými se řídím v životě – nejen v motorsportu. Například jak si dělat radost z maličkostí. Motorsport je drahý, všechno je tady nóbl, ale stejně nejlepší je, když se jdeš projet do přírody na kole, což je vlastně zadarmo, s blízkými kamarády a užiješ si to nejvíc."
Roman vyznává jednoduchou zásadu – když něco dělá, dělá to naplno. Teď je jeho prioritou Formule 2, ale možnosti do budoucna si drží otevřené.
"Za těch 10 let, co dělám motorsport, jsem nabral spoustu kontaktů a informací, které by normální život nenabídl. Určitě nemám strach, že bych se v životě ztratil," říká s klidem člověka, který má jasno ve svých prioritách.
Přítomný moment jako kompas
Na otázku, zda zvažuje přestup do vytrvalostních závodů, odpovídá typicky pro sebe: "Nechávám to otevřené. Můj manažer to všechno mapuje, ale zatím je to otevřené. Hlavní je tento moment a přítomnost."
Jak již v rozhovoru několikrát naznačil, jeho filozofie se točí kolem soustředění se na současnost a přítomný okamžik. Tato schopnost si užívat to, co právě má, se mu zřejmě vyplácí nejen na závodním okruhu, ale i v osobním životě.