Grand Slam pro Piastriho a zklamání pro Norrise
/ Velká cena Nizozemska dala McLarenu důvod k radosti i zklamání zároveň. Zatímco Oscar Piastri získal svůj první Grand Slam, kdy tedy zcela dominoval závodnímu víkendu, Lando Norris musel odstoupit pro technický problém.
Po návratu z letní přestávky čeká Formuli 1 opravdu náročný program. Během patnácti týdnů, včetně víkendu v Zandvoortu, procestují jezdci a týmy Evropy, Asii, severní i jižní Ameriku a následně zamíří na Blízký východ, kde letošní sezónu uzavře začátkem prosince víkend v Abu Dhabi.
První zastávkou pak byl Zandvoort v Nizozemsku. S délkou jen 4,259 kilometru jde o druhou nejkratší trať po Monaku, proto je závod vypsaný na vysoké číslo 72 kol, které zaručí odjetí potřebných 305 kilometrů. Okruh má ovšem svá další specifika. Například hned dvě zatáčky jsou klopené a umístění nedaleko moře znamená, že jezdci tu občas bojují i s pískem. Jinak jde ale o jeden z nejekologičtějších závodů sezóny. Letos skoro všichni diváci při cestě na okruh využili udržitelnou hromadnou dopravu a k tomu dorazilo na 40 tisíc cyklistů.
Víkend v Zandvoortu začal pro Allwyn, který je oficiálním partnerem nejen McLarenu, ale také Formule 1, vyhlášením prvního vítěze ocenění F1® Allwyn Global Community Award. To získala nadace Stichting HandicapNL a s ním také dotaci 100 000 eur, o čemž jsme podrobněji informovali v předchozím článku.
Tento dar využije nadace k dalšímu usnadnění života lidem se zdravotními postiženími a k odstraňování bariér. Nadace se angažovala již během letošní Velké ceny Nizozemska a pomohla zajistit přístupnost lidem se zdravotním postižením. Allwyn navíc zanechává také českou stopu, jelikož jde o mateřskou společnost Sazky.
„Tento dar od Allwynu nám pomůže zajistit přístupnost na čtyřech dalších akcích a navázat další spolupráce s podobně smýšlejícími organizacemi. Bude to znát hlavně z dlouhodobého hlediska, protože tak dovolíme dalším lidem, aby se zúčastnili. Vytvoříme tak více inkluzivní společnost a zbavíme se dalších předsudků,“ řekl Jan Willem Koopman z nadace Stitching HandicapNL.
Tradičně bývají tribuny zaplněné oranžovou na počest domácí hvězdy Maxe Verstappena, letos ovšem byla na místě i početná základna fanoušků Papaya Army. Oscar Piastri a Lando Norris jsou zkrátka hvězdy moderní Formule 1 a podporu cítili už od prvních tréninků.
V nich bylo jasné, že McLaren zůstal ve formě i po letní pauze. Vše korunovala kvalifikace, kde britská stáj obsadila celou první řadu. Své letošní páté pole position si vyjel lídr šampionátu Piastri, když porazil svého kolegu Norrise o pouhých 0,012 vteřiny.
Také závod vycházel McLarenu skvěle, když si dvojice Piastri a Norris udržela vedení, a to i přes útok Verstappena v prvním kole. Vše nasvědčovalo tomu, že McLaren získá v závodě další double a Norris se ještě pomalu chystal na závěrečný útok na svého kolegu. Jenže pak to přišlo. Britský závodník ohlásil kouř v kokpitu a vzápětí už odstupoval z Velké ceny Nizozemska.
Pro Norrise šlo o první technický problém od Velké ceny Brazílie na okruhu Interlagos v roce 2022. Bohužel přišel v ten nejhorší moment a devítibodová ztráta na Piastriho tak náhle vzrostla na obřích 34 bodů.
„Je to frustrující. Trochu to bolí, ale není to nic, co by bylo v mé moci, takže se s tím musím smířit a jít dál,“ řekl Lando o svém hořkém zklamání, na které ale musí rychle zapomenout, protože už za pár dní pokračuje sezóna na italské Monze.
Jeho kolega Piastri oslavil už sedmé letošní vítězství po fenomenálním výkonu. Australan navíc získal svůj první Grand Slam, tedy zvládl totální dominanci závodního víkendu – pole position, nejrychlejší kolo, ve vedení závodu od startu až do cíle a také samotné vítězství.
Stal se pouhým 27. jezdcem v historii, který to dokázal. Rekordmanem v této oblasti je hvězda 60. let Jim Clark, který ve svých 72 startech, než tragicky zahynul, získal Grand Slam hned v osmi podnicích. Lewis Hamilton jich má na kontě šest a Michael Schumacher, Max Verstappen a legendární Alberto Ascari potom pět.
Na všem je ale třeba hledat něco pozitivního. Například kvůli odstoupení Norrise se svého prvního pódia dočkal nováček Isack Hadjar. Pro tým Racing Bulls šlo o první pódium od Baku v roce 2021, tehdy ještě pod názvem AlphaTauri. Dvacetiletý Hadjar se navíc stal pátým nejmladším jezdcem, který skončil na pódiu.
Zajímavostí je, že celou nejmladší pětici tvoří jezdci současné generace. Před Hadjarem jsou totiž jména jako Max Verstappen, Lance Stroll, Kimi Antonelli a Lando Norris.