Herta riskuje vše pro americký sen ve Formuli 1
/ Mladá talentovaná hvězda IndyCar se slavným jménem míří do Evropy. Colton Herta se rozhodl opustit svou úspěšnou kariéru v zámoří, aby zkusil dosáhnout amerického snu ve Formuli 1. Ani s podporou Cadillacu to ale nebude mít snadné.
Velkolepá americká mise Formule 1 pokračuje skvěle. Závodí se v Austinu, v Las Vegas i v Miami. Letos vznikl Hollywoodský film s Bradem Pittem a v počtu diváků zažívá královna motorsportu svou nejlepší éru. A tým Haas příští rok doplní Ford, jako dodavatel motorů pro Red Bull, a Cadillac jako nový tým s mistrovskými ambicemi.
Ke splnění amerického snu ale zbývá ještě jeden poslední článek, a to ten nejtěžší – mít amerického šampiona. Jezdce, který by šel ve stopách Phila Hilla (mistr světa z roku 1961) a Maria Andrettiho (mistr světa z roku 1978). Posledním, ne tak úspěšným pokusem, byl Logan Sargeant, ale stále chybí závodník s potenciálem šampiona.
Jistě, v minulosti si Američané dokázali najít favorita. Fandili Michaelu Schumacherovi, Fernandu Alonsovi a v posledních letech i Sergiu Pérezovi. Jeho návrat do F1 s Cadillacem samozřejmě hodně rezonuje, ale pořád to není ta domácí superstar hrdě stojící pod vlající americkou vlajkou.
Právě Cadillacu se ale povedl tah, který dává USA naději. Ve spolupráci s Andrettim do svého programu začlenil pětadvacetiletého talentovaného mladíka Coltona Hertu. Od svého debutu v IndyCar na konci sezóny 2018 posbíral už 9 vítězství a 19 pódií. O jeho rychlosti není pochyb. Má za sebou i zkušenosti z vytrvalostní série IMSA, kde získal dvě vítězství v Daytoně.
Hertu nyní čeká náročná mise, kterou odstartuje ve Formuli 2, aby si zvykl na evropský styl závodění a posbíral nutné body pro super licenci. Cadillac mu na to dává rovnou dva roky. Přeci jen, pro sezóny 2026 a 2027 počítá tým s dvojicí Valtteri Bottas a Sergio Pérez. Ti už ale nepatří k nejmladším, a právě pak by mohla pro Hertu přijít vysněná příležitost.
„Musí uspět. Není samozřejmostí, aby vůbec ve Formuli 1 závodil Američan. Mít za zády Cadillac, obří americkou značku, hodně pomůže, ale aby to fungovalo, tak musí přijít úspěch. Formule 1 je globální sport, kde na národnosti tolik nezáleží, ale z pohledu fanoušků, když budete mít Američana, který se stane šampionem, získáte podporu celé Ameriky,“ řekl bývalý šéf Haasu Guenther Steiner.
Pětadvacetiletý Herta sice vyrůstal v Americe, ale s evropským závoděním už má zkušenosti. V letech 2015 a 2016 působil u Carlinu a v šampionátu Euroformula Open Championship skončil celkově třetí. Poté už ovšem zamířil k Andrettimu, naskočil do juniorské série Indy Lights a následně do vrcholné IndyCar. Stále ovšem snil o Formuli 1.
„Je to obří riziko. Kdybych si nemyslel, že to dokážu, tak bych zůstal v IndyCar, ale věřím si a věřím, že na to mám rychlost,“ řekl sám Herta v jednom z podcastů. Jenže ona i samotná Formule 2 představuje velké riziko. Očekávání od něj, jako hvězdy IndyCar, budou velká a jak bývá zvykem, i v F2 musí vše dokonale sednout, aby mohl uspět. Stačí nešikovná volba týmu a, ať dokáže jezdit sebelíp, bude odkázán na chvost startovního pole, což by mu mohlo zničit i celou kariéru.
Americká série IndyCar se přitom těší velké přízni jezdců Formule 1 a platí za jednu z nejvyrovnanějších formulových sérií. Stejně jako F2, tak i zde mají všichni stejný vůz, ale startovní pole je plné kvalitních a zkušených jezdců a silných týmů. Vždy tak rozhodují jen malé detaily. Je trochu s podivem, že v bodování super licence podle FIA stojí IndyCar v žebříčku pod F2, a dokonce i F3, což kritizoval i například Lando Norris, který sám vnímá Hertu jako hodně silného závodníka s velkým potenciálem.
Zároveň však platí, že jezdci, kteří přišli z Ameriky, to neměli ve Formuli 1 vůbec snadné. Posledním závodníkem, který vítězil v zámoří a poté získal titul v F1, byl Jacques Villeneuve. Ten se stal šampionem v roce 1997, ale zároveň byl úzce spojen s Williamsem, tehdejším nejlepším týmem ve startovním poli.
Dnes je ještě těžší naskočit do Formule 1 a jít proti závodníkům, kteří prošli ekosystémem juniorských sérií a také akademiemi týmů F1. To rovněž hrálo roli v Hertově rozhodnutí jít cestou Formule 2, ačkoliv bude možná nejstarším jezdcem v poli, když v březnu oslaví už 26. narozeniny. Přitom mohl zůstat v IndyCar a sbírat body pro super licenci tam, v kombinaci s účastmi v pátečních trénincích v F1.
„Chceme ukázat, že máme respekt vůči evropskému formulovému závodění a chceme, aby se Colton naučil tratě, pneumatiky a sbíral zkušenosti, aby věděl, co ho čeká ve Formuli 1. K tomu máme testování ve starších vozech, první páteční tréninky, zkrátka kompletní balíček, aby měl Colton veškerou šanci uspět,“ řekl Dan Towriss, šéf společnosti TWG Motorsports, která vlastní jak Andretti Global, tak i Cadillac F1 ve spojení s General Motors.
„Colton už má za sebou spoustu testů a také času na simulátoru, o čemž většina lidí ani netuší. Už teď ukázal velký potenciál za volantem monopostu typu Formule 1. Pokaždé, když dostal příležitost, tak exceloval. Pro Coltona byla Formule 1 vždycky snem,“ dodal Towriss.
Začíná tak ještě dlouhá cesta, ale právě Colton Herta je aktuálně největší americkou nadějí. Sledovat ho po očku bude i Liberty Media, vlastník Formule 1. Právě on má talent, sebevědomí i rychlost na to, aby se stal tím posledním dílem skládačky a aby Amerika začala Formuli 1 opravdu milovat.