Shrnutí testů F1: Koho můžeme v Austrálii očekávat v čele?
/ Nová sezóna F1 byla konečně zahájena – minulý týden ve středu, čtvrtek a pátek jsme mohli sledovat přímý přenos z předsezónních testů v Bahrajnu. Celou zimní přestávku jsme v napětí a můžeme jen tipovat, v jakém pořadí se monoposty seřadí na startovním roštu v Austrálii a zda se pořadí výrazně změní oproti předchozí sezóně. Předsezónní testování naznačilo, co můžeme očekávat.
Letošní testování působilo velmi klidným dojmem. Nebyli jsme svědky žádných zásadních technických problémů, červené vlajky byly vyvolány pouze „paranormálními jevy“. První den testování byl poznamenán výpadkem elektřiny na celém okruhu, v pátek bylo testování přerušeno kvůli rozbitému sklu startovacího boxu, jehož střepy se rozptýlily po hlavní rovince, a také kvůli autobusu, který omylem vjel na aktivní trať. Neviděli jsme však žádné zásadní jezdecké chyby, kromě několika přetočení při testování limitů nových monopostů a pneumatik.
O menší vzrušení se ve čtvrtek ráno postaral Oscar Piastri, který si neporozuměl s Nicem Hülkenbergem a v zatáčce číslo 8 způsobil mírný kontakt. Kromě drobného poškození předního křídla McLarenu se incident obešel bez následků. Další zajímavý moment přinesl například Oliver Bearman, kterému během pátečních jízd odletěl kryt motoru a mladý Brit se nevyhnul ani mírnému poškození bočnice svého monopostu. Haasu se však podařilo vůz rychle opravit a nepřišli tak o důležitý čas na trati.
Zamíchalo pořadím počasí?
Bahrajn letos přinesl především nečekané povětrnostní podmínky. Zejména první dva dny bylo na okruhu nezvykle chladno, s teplotami kolem 15 °C a proměnlivým větrem. Dokonce se objevil i déšť a Esteban Ocon si jako jediný vyzkoušel jízdu na pneumatikách do přechodných podmínek se zeleným označením.
Již loni jsme byli svědky úzkého pracovního okna některých monopostů a testování potvrdilo, že některé týmy se budou v určitých podmínkách a teplotách trápit více než jiné. Ve Velké ceně Las Vegas 2024 v chladnějších podmínkách jasně dominoval George Russell a bylo zřejmé, že neobvykle nízké bahrajnské teploty letos opět Mercedesu vyhovovaly. Jiné týmy, například Ferrari, kvůli nečekaným podmínkám nedokázaly svůj monopost doladit na 100 %. Také jakékoliv srovnávání dat s minulými roky je letos obtížnější než obvykle právě kvůli nestálému a nezvyklému počasí.
Nejpilnější týmy
Celkem bylo během testování najeto 3896 kol. Nejaktivnějším týmem byl Mercedes – George Russell a Kimi Antonelli si mezi sebou rozdělili 458 kol. Stříbrné šípy jezdily bez větších problémů a bezpochyby udělaly krok vpřed při vylepšování slabin svého předchozího vozu. Těsně za Mercedesem skončil v počtu odjetých kol tým Racing Bulls, následovaný v těsném závěsu Haasem.
Naopak nejméně kol odjel Red Bull (304). Tento tým se potýkal s menšími problémy, například s únikem vody během čtvrtečního programu Liama Lawsona. Technický ředitel Red Bullu Pierre Wache přiznal, že mají před sebou ještě hodně práce: „Počasí nám nepřálo a nebylo příliš reprezentativní pro tuto trať, ale snažili jsme se prozkoumat potenciál vozu a pochopit, jak reaguje na různá nastavení, a myslím, že se nám to víceméně podařilo. Nejsem tak spokojený, jak bych mohl být, protože auto občas nereagovalo tak, jak jsme chtěli. Jdeme však správným směrem, i když jsme očekávali, že toho dosáhneme rychleji. Je to něco, na čem musíme zapracovat do prvních závodů a dalšího vývoje.“
Následující tabulka zobrazuje přehled celkového počtu odjetých kol jednotlivými týmy:
Tým | Jezdec 1 | Jezdec 2 | Spolu |
Mercedes | RUS - 232 | ANT - 226 | 458 |
Racing Bulls | TSU - 211 | HAD - 246 | 457 |
Haas | OCO - 259 | BEA - 197 | 456 |
Alpine | GAS - 195 | DOO - 208 | 403 |
Williams | ALB - 199 | SAI - 194 | 393 |
Ferrari | LEC - 220 | HAM - 162 | 382 |
McLaren | NOR - 186 | PIA - 194 | 380 |
Sauber | HUL - 180 | BOR - 177 | 357 |
Aston Martin | ALO - 173 | STR - 133 | 306 |
Red Bull | VER - 155 | LAW - 149 | 304 |
Kdo byl v Bahrajnu nejrychlejší?
Vzhledem k proměnlivému počasí, s rozdílnými teplotami ráno a odpoledne, je obtížné porovnávat nejrychlejší časy mezi jednotlivými testovacími jízdami. Některé výjezdy byly navíc ovlivněny deštěm a každý tým měl svou vlastní strategii a testovací program. Některé týmy skutečnou rychlost skrývaly více, jiné méně – někdo se snažil otestovat skutečný potenciál vozu, jiný jel „na půl plynu“. Jak na tom týmy skutečně jsou, se dozvíme až po kvalifikaci v Austrálii. Nebo také až po několika závodech, protože lze předpokládat, že výkonnost týmů bude zejména na začátku sezóny velmi specifická pro jednotlivé okruhy – týmy budou ještě několik závodů dolaďovat detaily a hledat optimální nastavení svých monopostů.
V následující tabulce najdete 10 nejrychlejších časů po třech testovacích dnech:
Session | Jezdec | Čas | Delta (s) | Pneumatika |
Čtvrtek PM | Carlos Sainz | 01:29,348 | 0,000 | C3 |
Čtvrtek AM | Lewis Hamilton | 01:29,379 | 0,031 | C3 |
Čtvrtek PM | Charles Leclerc | 01:29,431 | 0,083 | C3 |
Pátek PM | George Russell | 01:29,545 | 0,197 | C3 |
Pátek PM | Max Verstappen | 01:29,566 | 0,218 | C3 |
Pátek PM | Alexander Albon | 01:29,650 | 0,302 | C4 |
Čtvrtek AM | George Russell | 01:29,778 | 0,430 | C3 |
Čtvrtek AM | Andrea Kimi Antonelli | 01:29,784 | 0,436 | C3 |
Pátek PM | Oscar Piastri | 01:29,940 | 0,592 | C3 |
Pátek PM | Pierre Gasly | 01:30,040 | 0,692 | C3 |
Nejrychlejší čas testů tedy zajel Carlos Sainz ve svém novém týmu (Williams). Zajímavostí je, že Sainz byl v bahrajnských testech nejrychlejší i minulý rok, kdy se svým Ferrari SF-24 vedl žebříček s časem 1:29,921, který rovněž zajel během druhého dne. Málokdo však očekával, že se na čele tabulky objeví právě Williams. Ačkoli to neznamená, že tento tým bude v roce 2025 kandidátem na titul, nejrychlejší čas naznačuje sympatický pokrok Williamsu. Pravděpodobně tak uvidíme Williams bojovat o body mnohem častěji než v předchozích letech.
Portál Formule 1 po třetím dni testů sestavil žebříček na základě kvalifikačních a závodních simulací jednotlivých týmů. Předpokládané pořadí můžete vidět v následujících grafech:
McLaren
McLaren absolvoval tři bezproblémové a produktivní dny testování, během nichž si Lando Norris a Oscar Piastri rozdělili testovací program a dolaďovali nastavení vozu při jízdách s nízkým i vysokým množstvím paliva. Cílem úřadujících týmových šampionů před začátkem testů bylo mít spolehlivý vůz, který jim poskytne silný základ pro další práci – a zdá se, že přesně toho dosáhli.
Vypadá to, že McLaren začne novou sezónu tam, kde tu minulou skončil – na čele. Zejména jejich čtvrteční závodní simulace nahánějí soupeřům strach. Většina odborníků se shoduje, že McLaren má oproti ostatním týmům značnou výhodu, minimálně pro začátek sezóny.
Pro Formuli 1 Oscar Piastri naznačil, že McLaren má před prvním závodem sezóny „solidní výchozí pozici“ po téměř „bezchybném“ výkonu svého vozu během předsezónních testů, i když Australan přiznal, že tým má stále co zlepšovat. „A je po testování. Myslím, že to byly produktivní tři dny. Vyzkoušeli jsme spoustu věcí a hodně jsme se naučili. Některé věci se mi zdály být celkem dobré, jiné je třeba ještě vylepšit. Přesně k tomu ale testování slouží – abychom na tom zapracovali. Auto fungovalo téměř bezchybně, což je solidní výchozí bod. Před Melbourne máme ještě hodně věcí k prozkoumání, ale myslím si, že do něj vstupujeme ve slušné formě,“ zhodnotil testy mladý Australan.
Po pátečních jízdách Norris dodal: „Dnes ráno byly na trati mnohem složitější podmínky, co se týče větru a teploty. Jakmile jsem se začal cítit pohodlně, mohli jsme pracovat na našem plánu a sbírat další data. Teď všechno dáme dohromady a projdeme si vše, co jsme za poslední dny absolvovali, abychom se ujistili, že jsme na Melbourne připraveni.“
Ferrari
Ferrari zažilo svůj nejpovzbudivější předsezónní test za poslední roky, přičemž dlouholetý jezdec Charles Leclerc a nová posila Lewis Hamilton si rychle zvykli na svou novou techniku. Monopost SF-25 je diametrálně odlišný od svého předchůdce, a proto je pochopitelné, že tým bude k jeho plnému pochopení potřebovat o něco více času. Někteří fanoušci však od italského týmu očekávali více – zdá se, že na McLaren něco ztrácí.
Leclercova závodní simulace v pátečních ranních hodinách upoutala pozornost mnohých – podle údajů Formule 1 bylo Ferrari v tomto ohledu druhé nejlepší. Jejich tempo na jedno kolo je také velmi slibné. Hamiltonův závodní stint odpoledne však neproběhl tak hladce a v závěrečných fázích tým předčasně ukončil jeho den z preventivních důvodů poté, co „zaznamenal anomálii v telemetrii“.
„Bylo těžké jednoznačně posoudit celkovou situaci v Bahrajnu, protože podmínky se den ode dne a od rána do odpoledne značně měnily, takže to více připomínalo Vegas než Bahrajn, jaký obvykle známe,“ uvedl šéf týmu Fred Vasseur. „Chceme bojovat o oba tituly, protože víme, že máme dva jezdce, kteří na to mají, a nálada v týmu je velmi pozitivní. Budeme nadále tvrdě pracovat, abychom byli za dva týdny připraveni na začátek sezóny.“
Red Bull
Tým Red Bull už rozhodně zažil i jednodušší testování. Během tří dnů narazili na několik problémů, od úniku chladicí kapaliny po nefungující vylepšení. Max Verstappen působil trochu frustrovaně a nezdálo se, že by se s vozem stihl na 100 % sžít. Red Bullu se nepodařilo ani odjet kompletní závodní simulaci, protože se raději soustředili na vyřešení problémů s vyvážením auta.
Navzdory všem nedostatkům dokázal Max ze svého vozu vytěžit více než jeho nový týmový kolega a v pátek zajel působivé časy na kolo. Je nepravděpodobné, že bychom znovu zažili dominanci Red Bullu jako v předminulé sezóně či na začátku loňského roku, tým z Milton Keynes však bude nepochybně bojovat o vítězství i letos. Na odpověď, zda se Maxovi podaří obhájit titul, si ale budeme muset počkat ještě několik měsíců.
„Myslím si, že dnes jsme měli celkem slušný den,“ komentoval Verstappen po skončení pátečních jízd. „Vyskytlo se pár drobných problémů, ale celkově jsme splnili velkou část toho, co jsme chtěli. Nemyslím si, že to bylo špatné, ale zároveň máme ještě trochu práce před sebou. Je to však v souladu s našimi očekáváními, takže budeme nadále pracovat a snažit se zlepšovat. Doufáme, že než se přesuneme do Melbourne na první Velkou cenu, získáme více informací analýzou všech dat a uvidíme, kde se nacházíme. Je těžké odhadnout tempo ostatních. Těšíme se, že v Austrálii opět odstartujeme sezónu skutečnými závody.“
Mercedes
Mercedes doplňuje první čtyřku, přičemž je obtížné určit přesné pořadí mezi Ferrari, Red Bullem a Mercedesem. George Russell zakončil páteční jízdy na čele tabulky a v monopostu se cítil pohodlně. Podle portálu motorsport.com byl Brit v dlouhých jízdách přibližně na úrovni Ferrari, přičemž monopost Mercedesu působil na trati poměrně stabilně a tým se vyhnul jakýmkoli vážnějším problémům. Absence komplikací je v zimních testech samozřejmě nejdůležitější, zejména když Russell dříve naznačil, že Mercedes se nechce opět dostat do pasti slabého vývoje, jako tomu bylo v posledních letech. Momentálně nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo opakovat v roce 2025, nicméně Mercedes je stále mírně pozadu z hlediska tempa ve srovnání s úřadujícím mistrem konstruktérů, týmem McLaren.
Po boku Russella bude jezdit nováček Andrea Kimi Antonelli, který absolvoval solidní předsezónní testy. A právě „solidní“ je i nejvýstižnější výraz pro hodnocení testů Mercedesu jako celku. „Bylo to skvělé,“ zhodnotil Antonelli pro Formuli 1. „Bylo příjemné vrátit se na oficiální testy a v autě jsem se cítil docela dobře. Samozřejmě nás ještě čeká práce – musím lépe pochopit monopost a pneumatiky – ale celkově si myslím, že jsme odvedli dobrou práci. Včera večer jsem odjel celou závodní simulaci, což bylo opravdu fajn, stejně jako absolvovat všechny zastávky v boxech a podobně. Myslím, že testy byly pozitivní; jak jsem už řekl, stále je co zlepšovat, ale byl to solidní začátek a na Melbourne se už opravdu nemohu dočkat.“
Williams
Williams byl pozitivním překvapením třídenních testů v Bahrajnu, i když tým otevřeně přiznává, že se soustředí především na rok 2026.
Nová jezdecká dvojice, čtyřnásobný vítěz Velké ceny Carlos Sainz a dvojnásobný držitel pódiového umístění Alex Albon, však bezpochyby přispěla k pokroku. Sainz, který nedávno přišel z Ferrari, rychle zapadl do týmu a šéf Williamsu James Vowles je ohromen jeho zpětnou vazbou a zkušenostmi.
Ačkoli z časů na jedno kolo nemůžeme příliš mnoho vyčíst, závodní tempo Williamsu v porovnání s ostatními středopolovými týmy je poměrně dobré. Britský tým absolvoval produktivní testy bez výrazných problémů, takže se zdá, že by mohl být vážným hráčem ve středu pole.
Alpine
F1 má čtyři týmy, které jsou výrazně vpředu, takže páté místo je v podstatě souboj o titul „nejlepší ze zbytku“.
Po působivých testech se zdá, že jedním z hlavních kandidátů na tuto pozici je vedle Williamsu tým Alpine, což představuje pozoruhodný obrat oproti situaci před 12 měsíci, kdy tým zápasil s příliš těžkým monopostem. Tento problém je však už minulostí, takže tempo Alpine vypadá slibně – v simulovaných dlouhých jízdách byl Pierre Gasly přibližně o šest desetin sekundy pomalejší než lídři.
Mezi Gaslym a jeho nováčkovským týmovým kolegou Jackem Doohanem však byl výrazný výkonnostní rozdíl, takže na rozdíl od vyvážené jezdecké dvojice ve Williamsu by se to Alpine v budoucnosti mohlo vymstít.
Racing Bulls
Ačkoliv by se Racing Bulls v žebříčku nejkrásnějších lakování umístili vysoko, sezóna 2025 se pro tento italský tým očekává jako náročná.
Jezdec Yuki Tsunoda to potvrdil, když vysvětlil, že ve srovnání s konkurencí je tým momentálně v slabší pozici, než byl před rokem. Japonský závodník proto očekává, že Racing Bulls budou mít v úvodních závodech sezóny 2025 problémy se získáváním bodů.
Tempo týmu v dlouhých jízdách však nebylo úplně špatné – průměrná ztráta na McLaren byla přibližně jedna sekunda na kolo. Tsunoda zůstává opatrný a v této sezóně bude mít nového týmového kolegu, nováčka Isacka Hadjara, který nahradil současného jezdce Red Bullu Liama Lawsona.
Aston Martin
Aston Martin se plně soustředí na zásadní změnu pravidel v roce 2026, když angažoval legendárního designéra monopostů F1 Adriana Neweyho, přičemž jako dodavatel pohonných jednotek přibude Honda.
Tým s takovými ambicemi, jaké má stáj ze Silverstone, však rozhodně nechce, aby se sezóna 2025 změnila na utrpení – předsezónní testy ale nebyly přesvědčivé.
Fyzický stav Lance Strolla týmu rozhodně nepomohl, protože Aston Martin musel v poslední den změnit svůj přístup, ale britský tým v žádném okamžiku testování neukázal náznak rychlosti či potenciálu.
Monopost působil na pohled v zatáčkách 9 a 10 stabilně, ale tempo na krátkých i dlouhých jízdách nebylo nijak zvlášť rychlé.
Haas
Rozdíly mezi týmy ve středu pole zůstávají mimořádně malé, což ztěžuje přesné seřazení jednotlivých stájí.
To samé platí i pro Haas, který během prvních dvou dní testů neposkytl jasný obraz o své výkonnosti. Na závěrečný den sice absolvoval několik dlouhých jízd s novou posilou Estebanem Oconem, ale nešlo o simulaci celých závodů ani jízdy s plnou nádrží.
Podle údajů Paceteq byl Ocon o více než sekundu pomalejší než McLaren, ale zároveň vykazoval relativně nízké opotřebení pneumatik. To bylo charakteristické pro Haas v roce 2024 a zdá se, že americký tým na tom dále staví.
Sauber
V paddocku F1 panuje obecný názor, že Sauber zůstává na samém konci startovního pole, protože v sezóně 2024 skončil na posledním místě v šampionátu.
Model C45 působí nestabilně a v dvojité levotočivé sekci trati, v zatáčkách 9 a 10, jezdili piloti Sauberu každý okruh po odlišné linii, přičemž monopost nedělal to, co od něj Nico Hülkenberg a Gabriel Bortoleto očekávali.
Ani dlouhé jízdy nebyly přesvědčivé, průměrná ztráta na kolo dosáhla 1,3 sekundy. To ale není velkým překvapením, protože tým už nyní soustředí svou pozornost na rok 2026, kdy se Sauber transformuje na Audi F1 Team a odstartuje novou éru technických pravidel.
Shrnutí
Jako každý rok, testování poodhalilo možné rozložení sil, ale vyvolalo i nové otázky. Budeme svědky dominance některého z týmů? Potvrdí McLaren své prvenství? Budou o titul bojovat až čtyři týmy do posledního závodu? Zatím to vypadá, že možné je cokoliv. Odpovědi na některé otázky se možná dozvíme už o dva týdny, během Velké ceny Austrálie (14.-16.03.2025).