Spolupráce Fordu s Red Bullem je užší než se plánovalo
/ S blížící se sezónou 2026 je spolupráce Red Bullu a Fordu na nové pohonné jednotce intenzivní. Americká automobilka se už však údajně zapojuje i v oblasti spalovacího motoru a také v provozních záležitostech týmu. Kam až může tato spolupráce dojít?
S novou érou Formule 1 se chystá také velkolepý návrat Fordu do královny motorsportu. Spolupráci americká automobilka navázala s Red Bullem, který chystá pro příští sezónu vlastní pohonné jednotky. Od rakouské stáje totiž odejde Honda, a to k Aston Martinu.
Spolupráce Red Bullu a Fordu v rámci programu Red Bull Powertrains Limited funguje už přes dva roky. Americká automobilka se však původně měla zapojit spíše jen symbolicky a poskytnout hlavně know-how v oblasti baterií a elektromotorů. Nakonec se ovšem zdá, že zapojení jde mnohem dál, což nyní potvrdil globální ředitel Fordu Mark Rushbrook.
„Naší hlavní motivací bylo se zapojit v oblasti elektrifikace. Studovat chemii baterií, motory, invertory, kalibrace, ovládání a jak to vše, co nejlépe, propojit se spalovacím motorem. Chtěli jsme z toho také získat důležité poznatky k optimalizaci spotřeby paliva,“ řekl Rushbrook.
Mezitím ovšem došlo u Red Bullu k mnoha změnám. Z týmu odešla řada vlivných a důležitých lidí v čele s Christianem Hornerem, Adrianem Neweyem i Jonathanem Wheatleyem. Nechybělo moc a kufry si mohl balit i Max Verstappen.
Právě velké rošády a změna poměrů na pozadí možná otevřely i nové příležitosti pro Ford a ten se jich chopil. Jak nyní Rushbrook přiznal, americká značka se začala intenzivně zajímat nejen o spalovací motor, ale i o další oblasti, které přímo nesouvisejí s pohonnou jednotkou.
„Nejdříve jsme se nechtěli příliš zapojovat do oblasti spalovacího motoru, ale teď už je to jinak, protože věříme, že se stále můžeme hodně přiučit. Primárně pomáháme s výrobou jednotlivých komponent a nyní navíc pracujeme skoro na celém voze, a to i po provozní stránce,“ dodal Rushbrook.
Větší zapojení automobilky může být pro Red Bull jedině přínosem. Ten má zkušenosti jen z roku 2022, kdy pracoval s již existujícími pohonnými jednotkami Honda. Tehdy japonská automobilka oznámila svůj odchod z Formule 1 a Red Bull si musel poradit po vlastní ose, jen s omezenou podporou značky. Následně ovšem Japonci svůj názor přehodnotili a od roku 2023 už opět s Red Bullem pracují naplno.
U Red Bull Powertrains následně začali připravovat nový projekt pro sezónu v roce 2026, kdy chtěli představit kompletně vlastní pohonnou jednotou, což je nesmírně ambiciózní, náročný a drahý projekt i na Formuli 1. Jak nyní je vidět čím dál víc, tak zkušenosti i schopnosti Fordu jsou k nezaplacení.
Zajímavostí je, že Red Bull koupil svůj tým právě od Fordu, který provozoval stáj Jaguar Racing. Kdo ví, třeba by Ford mohl v budoucnu i stáj odkoupit zpátky?