Také McLaren přepisoval na Monze historii
/ Okruh v Monze letos opravdu dostál své přezdívce Chrám rychlosti. Rekordy se přepisovaly celý víkend a jeden si odnáší také McLaren, který ve Velké ceně Itálie dokončil na 2. a 3. místě.
Italská Monza patří k naprosto tradičním závodům celé Formule 1. Málokterý okruh nabídne takovou atmosféru, bohatou historii a oddané fanoušky, kterým se přezdívá Tifosi. Právě tady se navíc konají ty nejrychlejší závody královny motorsportu, kdy se průměrná rychlost pohybuje kolem 250 kilometrů za hodinu a plynovým pedálem sešlápnutým na podlahu po 80% kola. Monze nikdo neřekne jinak než Chrám rychlosti.
Letos bylo navíc vše v duchu oslav jubileí. Nejen, že se konala 75. Velká cena Itálie právě na Monze, ale také se slavilo 50 let od chvíle, kdy Niki Lauda na této trati vyhrál titul pro Ferrari v roce 1975. Italská stáj, která je tady doma, měla speciální zbarvení svých monopostů a připravila vzpomínkovou akci, během které se po okruhu projel legendární Jacky Ickx ve svém Ferrari 312B, se kterým na Monze získal v roce 1972 pole position.
Domácí Ferrari tu má speciální status a Tifosi se to nebojí dávat najevo. Slovo Tifosi znamená v překladu jednoduše fanoušci, nic víc, a o to kultovnější to je. Touží jen po jednom – vidět Ferrari na stupínku nejvyšším. Ostatní týmy se tak nesmí zaleknout, ale naopak musí být odvážné a mít bojového ducha, aby dokázaly porazit rudé vozy z Maranella na domácí půdě.
Jednou z těch odvážných strategií je také předvést perfektní týmovou spolupráci s tzv. slipstreamem, kdy si v kvalifikaci týmoví kolegové na rovinkách vypomáhají tak, že se zařadí za sebe do vzduchového pytle a jeden druhého vytáhnou. Právě kvůli speciálním konfiguracím křídel na Monze platí, že systém DRS tu má minimální význam a tohle je jediná cesta, jak zrychlit.
Právě o rychlosti ale byl celý víkend. Už v sobotu se do historie zapsal Max Verstappen. Čtyřnásobný šampion získal svou 45. pole position, a to s časem 1:18,792, což znamenalo průměrnou rychlost 264,681 km/h. Nikdo v historii nezajel rychlejší kolo!
Nizozemský závodník byl ve formě a v neděli to jen zopakoval. McLaren se tak musel tentokrát spokojit s druhým a třetím místem, kdy Lando Norris dojel před Oscarem Piastrim. Britskou stáj sponzoru je také Allwyn, mateřská společnost české Sazky, ale tentokrát na voze byla k vidění loga Avenga. Pro vítězství si dojel Verstappen za hodinu a 13 minut, opět v rekordní rychlosti a porazil tak dávný rekord Michaela Schumachera z roku 2003.
Jeden rekord si ale připsal také Lando Norris. Britský závodník zajel nejrychlejší kolo závodu, a i to se stalo vůbec nejrychlejším v historii. Jeho průměrná rychlost činila 257,781 kilometru za hodinu.
McLarenu se ovšem nevyhnuly dramatické chvíle. Po většinu závodu byl Norris na druhém místě před kolegou Piastrim, ale při zastávce v boxech došlo k problému, při kterém se Norris propadl za Piastriho. Tým se rozhodl vzít na sebe celou zodpovědnost a podpořit týmového ducha tak, že požádali Piastriho o vrácení pozice Norrisovi a ten týmu vyhověl. I když to znamenalo, že Brit stáhl svou ztrátu v šampionátu na 31 bodů.
„Bylo to fér rozhodnutí. Lando byl po celý závod přede mnou a to, že se propadl na třetí místo, nebylo jeho chybou. Pro mě je to v pořádku. Nakonec, kdokoli vyhraje titul, tak chce, aby to bylo hlavně jeho zásluhou a výkony na trati, ne tím, co se nedá kontrolovat. A tohle byl jeden z těch případů, kdy to bylo mimo kontrolu,“ řekl po závodě Piastri.
Velkou cenu Itálie na Monze se Formule 1 loučí s tradiční evropskou částí. Týmy už nebudou cestovat se svými kamiony a luxusními motorhomy, ale vydávají se opět na daleké cestování po světě. Další na programu je Velká cena Ázerbájdžánu v Baku. Následovat bude noční Singapur, poté americká štace, Katar a velké finále v Abu Dhabi.