V Madridu zahájili stavbu nového okruhu F1, ponese název Madring
/ V pátek začala stavba nového okruhu, který bude od příštího roku hostit Velkou cenu Španělska. Ta se po letech v Barceloně přesouvá do Madridu na okruh Madring. Ambasadorem celého projektu je pilot Williamsu Carlos Sainz.
Velká cena Španělska má ve Formuli 1 bohatou historii. Popularita motorsportu byla na Pyrenejském poloostrově vždy velká a stopa Španělů vždy výrazná. Ačkoliv se ve Španělsku nachází celá řada závodních okruhů, možná trochu překvapivě však Španělé často inklinovali také k městským tratím, což je i případ nového okruhu.
Ale nejdřív hezky od začátku. V padesátých letech zavítala Formule 1 do Španělska jen v letech 1951 a 1954, a to do ulici Barcelony na okruhu Pedralbes. Poté následovala přestávka až do roku 1967, kdy byla postavena Jarama. Tato trať se pak až do roku 1981 střídala o pořadatelství s další městskou tratí, a to Montjuicem.
Následovala další pauza, po které se Španělsko do kalendáře s okruhem Jerez, kde se jezdilo mezi roky 1986 až 1990. V roce 1991 se pak poprvé závodilo nedaleko Barcelony na okruhu známém jako Circuit de Catalunya. Tehdy šlo o velký projekt, který byl navíc napojený na španělské letní olympijské hry v roce 1992.
Okruh nedaleko Barcelony si rychle získal přízeň pilotů, týmů i fanoušků. Kromě Velké ceny Španělska hostil v zimní sezóně také řadu různých testů a závodí zde i celá řada dalších sérií, od formulí přes cestovní vozy až dokonce po rallycross.
Po dlouhých 35 letech ovšem Formule 1 zažije v Barceloně příští rok svou derniéru, jelikož se následně, ale ještě během roku 2026, přesune na zcela nový okruh Madring v ulicích hlavního města Španělska.
Městská trať na předměstí Madridu má kontrakt na pořádání Velké ceny Španělska od roku 2026 na dobu 10 let. Velkolepého odhalení se zúčastnili političtí zástupci hlavního města, sportovci a také Carlos Sainz, pilot Williamsu se stal rovněž ambasadorem celého projektu.
Okruh Madring bude dlouhý 5,47 kilometru a nabídne závod na 57 kol. Většina z 22 zatáček ponese názvy na počest historie Madridu i celého Španělska. Trať je postavena kolem areálu IFEMA, významného výstavního a kongresového centra, povede ale také pod frekventovanou dálnicí, kolem trénovacího komplexu Realu Madrid a chybět nebude ani klopená zatáčka.
Veřejným představením celého projektu rovněž začala i samotná stavba. První závod na Madringu je naplánován už na září 2026, a to už pod oficiálním názvem jako Velká cena Španělska. Pod jakým jménem se tak odjede poslední závod Formule 1 na okruhu nedaleko Barcelony, tak na to si ještě musíme počkat.
Na vlastní zhodnocení nové tratě ale čekat nemusíte. Během oficiálního představení bylo představeno také onboard video s průjezdem okruhu, alespoň ve virtuální variantě.