Zákaz startu Verstappena na spadnutí! Co se vlastně v neděli dělo?
/ Nejkontroverznější téma uplynulé Velké ceny Španělska? Chování na trati v podání Maxe Verstappena. Pilot Red Bullu za způsobení kolize s Georgem Russellem dostal trest 10 vteřin a k tomu také trestné body. Teď už je jen krok od zákazu startu. Co se ale vlastně stalo?
Tak dramatický závěr Velké ceny Španělska asi nikdo nepředpokládal. Nečekaný Safety Car, rozpad strategie Red Bullu a následně nepovedený restart, který Maxe Verstappena stál pódium. Celá situace vyvrcholila následným běsněním a úmyslným kontaktem s Georgem Russellem na Mercedesu.
Za tento incident obdržel Verstappen desetisekundový trest, který ho odsunul až na desáté místo. Další velká rána pro čtyřnásobného šampiona. Navíc si připsal tři trestné body. Celkem už jich má 11 a chybí mu jen jeden bod do obávaného zákazu startu. Co se ale všechno během těch pár kol odehrálo? A co Verstappena čeká?
Víkend ve španělské Barceloně se pro Verstappena nevyvíjel příliš dobře. Red Bull nutně potřeboval začít stahovat náskok McLarenu, jenže britská stáj opět nasadila tempo, které vyžadovalo veškerý Verstappenův um, aby ho dokázal stíhat. Co už ovšem pilot Red Bullu ovlivnit nedokázal, tak byla výrazně vyšší degradace pneumatik.
Verstappen se rozhodně nechtěl spokojit se třetím místem a ve snaze bojovat s Oscarem Piastrim a Lando Norrisem tak s týmem musel zvolit strategii tří zastávek v boxech, tedy o jednu víc než soupeři. Plán poměrně vycházel a McLaren měl určité obavy, ale jen do doby, než se v posledních deseti kolech vše obrátilo vzhůru nohama.
V samotném závěru závodu totiž pro technické problémy odstoupil Kimi Antonelli a na trať musel Safety Car. Celé pole se tak sjelo dohromady a místo strategické bitvy čekal na jezdce závěrečný sprint na pár kol, který měl o všem rozhodnout. Jenže najednou si Red Bull musel začít hlídat také Charlese Leclerca ve Ferrari, který najednou mohl Verstappena ohrozit.
McLaren vyměnil oběma svým jezdcům pneumatiky, i když už neměli úplně čerstvé sady. Do boxů zamířil i Verstappen, tomu Red Bull dal jedinou úplně novou sadu, kterou měli – obávanou tvrdou směs. Proč obávanou? Ta totiž v Barceloně moc nefungovala. V závodě ji nikdo nechtěl, neměla přilnavost, rychlost a špatně se dostávala do tempa.
Čtyřnásobnému šampionovi se tato strategie vymstila hned při restartu. Bylo znát, že stále nedokázal tvrdé pneumatiky přivést k životu a neměl žádný přítlak. Na výjezdu z poslední zatáčky téměř ztratil kontrolu nad vozem. Jen zázračnými reakcemi dokázal vůz ukočírovat a nenamířil si to rovnou do bariéry.
Jenže to byl začátek konce. Situace ihned využil za ním jedoucí Leclerc a zpomalený Red Bull předjel. Nebylo ale úplně čisté, jelikož mezi oběma vozy došlo na rovince ke kontaktu. Ne moc velkému, ale rozhodně takovému, kterému se dalo vyvarovat.
Do toho se připojil ještě na pátém místě jedoucí Russell. Ten na Verstappena zaútočil v nájezdu do první zatáčky a takříkajíc to poslal na vnitřek, přímo vedle Red Bullu. Oba vozy se tam bok po boku nevešly, došlo ke kontaktu a Verstappen musel ven. Využil přitom vyznačenou únikovou cestu mimo trať, tedy dle pravidel.
V tu chvíli už začala pracovat Verstappenova impulzivnost. Sotva si stačil postěžovat na kontakt ze strany Leclerca, najednou přišel další kontakt. I přesto si ale Verstappen čtvrté místo udržel. V tu chvíli už myšlenky na Russella zahodil a soustředil se hlavně na před sebou jedoucího Leclerca a na jejich předchozí kontakt na rovince.
Jenže u Red Bullu měli jiný pohled na věc. Vzhledem k předchozím rozhodnutím FIA tým hodně znejistěl a začal se obávat případné penalizace. Letošní nová pravidla zkrátka dávají velkou výhodu jezdcům útočícím na vnitřek zatáček a menší vytlačení soupeře už tak nebývá problémem, tak jako v minulosti.
Verstappenův inženýr Gianpiero Lambiase se tak zanedlouho ozval svému svěřenci v rádiu s tím, zda by mohl Russellovi přepustit pozici, a to kvůli pravidlům. Obava z případného trestu byla značná. V tu chvíli už Verstappen začal do rádia běsnit s tím, že byl přeci celou dobu vepředu a Russell ho zkrátka vystrčil z cesty.
Ironií osudu je, že měl vlastně tak trochu pravdu. Red Bull svého pilota vyzval k přepuštění pozice čistě na základě vlastního úsudku. Samotná FIA po závodě řekla, že by v případě tohoto kontaktu Verstappena o vrácení pozice nežádala. To samozřejmě Red Bull v tu chvíli ale netušil a trval tedy na svém.
Na výjezdu ze čtvrté zatáčky Verstappen zpomalil a vyjel ze stopy. Dal tak za sebou jedoucímu Russellovi jasně najevo, že ho pustí před sebe do následující páté zatáčky. A pak to přišlo. Ve chvíli, kdy se Russell přiblížil, Verstappen akceleroval a v zatáčce do Mercedesu narazil.
Nešlo sice o zničující ránu, která by Russella vyřadila. Oba pokračovali dál, ačkoliv pilot Mercedesu hlásil znatelné poškození vozu. Red Bull však stále zůstal na 4. místě, než Russella o několik zatáček později konečně pustil před sebe. O viníkovi nehody zde nebylo pochyb.
Max Verstappen proťal cílovou pásku na pátém místě, jenže za kolizi s Russellem obdržel od komisařů desetivteřinovou penalizaci, a tak následoval propad na konečné 10. místo. Jezdec Red Bullu po projetí cílem jen pogratuloval zdviženým palcem oběma McLarenům, rychle dojel do boxů a zmizel v paddocku.
Média se po závodě Verstappena na incident dotazovala, ale ten se odmítal vyjádřit. Stejně tak zahrál vždy do outu otázky na to, jaký příklad to dává mladým fanouškům a budoucím závodníkům. V jednom z rozhovorů jen řekl, že stejně nesmí říct to, co by chtěl, čímž naznačil, že za celou situaci viní spíše samotný princip rozhodování FIA.
Naopak Russell měl ze svého pohledu jasno. Podle něj by se komisaři ještě na takové chování měli podrobněji zaměřit, že zkrátka není možné schválně kolidovat s jiným závodníkem a udávat tak špatný příklad budoucím jezdcům.
„Tohle je něco, co jsem už několikrát viděl v sim racingu, nebo na iRacingu, ale neviděl jsem to nikdy v závodě Formule 1. Je to trochu škoda, Max je jasně jeden z nejlepších jezdců na světě, ale takové manévry jsou zbytečné a docela ho shazují,“ řekl po závodě novinářům Russell.
Po závodě ještě zamířil Verstappen za komisaři společně s Leclercem, aby vyřešili společný kontakt. Na místě se oba shodli, že se incidentu mohli vyvarovat a že uznávají, že mohl skončit i větší kolizí. Komisaři však nedávali větší vinu jednomu z jezdců a incident zůstal bez potrestání.
K situaci s Russellem se Verstappen vyjádřil až druhý den, a to z Prahy, kam letěl hned po skončení závodu. Na sociálních sítích vydal prohlášení, v němž uznal, že byl plný frustrace, nezachoval se správně a k této situaci nemělo ani dojít.
Ano, bylo to naprosto zbytečné a viníků je také celá řada. Samozřejmě nic neomlouvá Verstappenovo běsnění a úmyslnou kolizi se soupeřem, ale na druhou stranu je stále více vidět, že letošní změna pravidel ohledně soubojů se příliš nepovedla, když jezdci ani týmy netuší, co si mohou dovolit. Velký vliv pak měla také strategická chyba Red Bullu, která vše spustila.
Kromě desetivteřinového trestu navíc Verstappen obdržel také tři trestné body. Nasbíral jich už tak celkem 11 z 12 možných, tedy je jen jediný bod od zákazu startu v jednom závodě Formule 1. Naposledy všech 12 bodů nasbíral loni Kevin Magnussen, který obdržel zákaz startu v Ázerbájdžánu. Nedá se tak u Verstappena čekat výjimka.
Každý obdržený trestný bod zůstává v platnosti 12 měsíců, což pro Verstappena není úplná dobrá situace. O dva body sice přijde na konci června, a to o ty, které získal loni za incident s Landem Norrisem ve Velké ceně Rakouska, jenže stále bude pouze 3 body od zákazu startu, a to až do konce října. Tedy ještě necelých pět měsíců.
Dostat 3 trestné body pak není tak těžké a Verstappen se bude muset hodně krotit, jelikož je známý svým agresivním jízdním stylem. Začíná být reálná představa, že Red Bull bude muset řešit náhradníka na jeden závod. A kdo ví, třeba by Verstappen volno využil i k nějakému tomu závodu s GT3.