Zemřel Eddie Jordan, bývalý majitel stáje Formule 1
/ Bývalý závodník, obchodník, moderátor, a hlavně majitel stejnojmenného týmu Formule 1 zemřel ve věku 76 let. Poslední rok bojoval s agresivní rakovinou prostaty. Nad ztrátou charismatického, energického Ira, který byl vždy plný života, truchlí celý svět Formule 1.
Během svého života byl Eddie Jordan u některých z největších příběhů motorsportu. Právě on dal jako první šanci ve Formuli 1 Michaelu Schumacherovi v roce 1991. Také jako první v roce 2012 řekl, že Lewis Hamilton přestoupí do Mercedesu. Patřil k oblíbeným osobnostem paddocku, přičemž svým přístupem nezřídka uvedl jezdce nebo týmové manažery do rozpaků. Nebál se s nimi na kameru mluvit napřímo a otevřeně.
Edmund Patrick Jordan, kterému všichni přezdívali Eddie nebo EJ, se narodil 30. března 1948 v Dublinu. Kdyby neobjevil svět motorsportu, možná by se stal knězem nebo zubařem. Ve 22 letech, kdy trávil léto pracovně na ostrově Jersey, ho ovšem pohltily motokáry a o rok později už ovládl irský motokárový šampionát. Následně zamířil do Formule Ford, testoval s McLarenem ve Formuli 1 a v roce 1981 se také zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans, který ovšem nedokončil.
Jeho největší talent ovšem nespočíval za volantem, ale mimo něj. Vždy to uměl dobře s penězi, a tak založil vlastní tým Eddie Jordan Racing. S ním se postupně dostal až do Formule 3000, kde v roce 1989 získal titul s Jeanem Alesim. V roce 1991 pak založil stáj Jordan Grand Prix a vstoupil do královny motorsportu. Ve světě Formule 1 se ale dokázal rychle etablovat a získat si respekt soupeřů. Ještě v ten samý rok ve Spa-Francorchamps posadil do kokpitu německého mladíka Michaela Schumachera.
Nejlepší roky pro Jordanův tým přišly na konci 90. let, kdy tým získal celkem čtyři vítězství a společně s Heinz-Haraldem Frentzenem v roce 1999 bojovali dokonce o titul. I tehdy téměř nemyslitelné pro malý privátní tým.
Pak ale přišlo období velkých investic ze strany automobilek, ztráta podpory Hondy a také omezení příjmů z tabákové reklamy. To zapříčinilo také pád týmu Jordan, i když ale ještě stihl do Formule 1 přivést také Takumu Sata, japonského jezdce, který je nyní legendou v Americe jakožto dvojnásobný šampion 500 mil Indianapolis.
Nejtěžší chvíle přišla v roce 2005, kdy byl Eddie Jordan nucen svůj tým prodat. Nový vlastník tým přejmenoval na Midland MF1 Racing, ale tým nadále zůstal v problémech a v následujících několika letech tým putoval k novým majitelům. Nakonec se ale ve Formuli 1 drží dodnes, aktuálně je v rukou Lawrence Strolla a automobilky Aston Martin.
Eddie si ale našel cestu zpět. V roce 2009 kývl na nabídku BBC Sport a stal se jedním z moderátorů britských přenosů Formule 1. Nové role se zhostil bravurně a společně s Davidem Coulthardem a Jakem Humphreym utvořili legendární trio. Na televizních obrazovkách zůstal pak ještě na kanále Channel 4, a to až do roku 2023. V letech 2016 až 2018 patřil také do moderátorského týmu pořadu Top Gear.
Kromě toho se věnoval hudbě. Miloval rock and roll a měl i vlastní kapelu s názvem V10, ve které působil jako bubeník. Absolvoval i turné se skupinou s názvem „Eddie and the Robbers“ (v překladu Eddie a Lupiči), který vymyslel jeho blízký přítel Bernie Ecclestone. Zároveň se také věnoval i jachtaření a hlavně obchodování. Vždy se řídil starým irským mottem „Mít více peněz než času“, ale stejně tak důležité pro něj bylo věnovat se rodině a charitě. Právě za to, a také za své zásluhy ve světě motorsportu, získal v roce 2012 Řád britského impéria.
Během své kariéry zažil Eddie Jordan také celou řadu fascinujících příběhů. Jedním z nejznámějších je ten o názvu prvního vozu Jordan ve Formuli 1. Původně měl mít číselné označení 911, ale to se nelíbilo Porsche. Jordan však ukázal svůj obchodní talent, a i když formuli nakonec přejmenoval na 191, tak si u Porsche na usmířenou domluvil jedno nové Porsche 911 zdarma jako dárek.
O své vzpomínky na, někdy až divokou, obchodní éru 80. a 90. let ve světě motorsportu se dělil s formulovými fanoušky ve svém podcastu Formula For Success. Ten založili v roce 2023 společně s Davidem Coulthardem. Na něm se Eddie Jordan podílel až do posledních dní.
Aktualizováno 21.3. - Oficiální kondolenční kniha od irského klubu motorsportu