Reklama
background
Martin Golan

Poháněn snem: Příběh Martina Goláně a jeho cesty ke kartingovým úspěchům

Adriana Zahnašová

5 min čtení
 komentářů

/ Od prvního okamžiku, kdy Martin Goláň začal vnímat svět kolem sebe, jeho pohled přitahovalo vše, co se točilo. Ve věku pouhých tří let už dokázal rozpoznat téměř všechna auta světa – ne jako většina dětí, které vidí jen barvy a tvary, ale s přesností, která překvapovala dospělé kolem něj. V jeho očích se zrcadlil sen, který mnoho dětí opustí s dospíváním – sen stát se závodníkem.

Přestože Martin o závodění vždy snil, dlouho se mu nepodařilo najít cestu, jak se k motorsportu aktivně dostat. Chodil se sice dívat na Barum Rally, ale pouze jako divák - což pro kluka s takovým zápalem bylo málo uspokojivé. Vypadalo to, že jeho touha stát se závodníkem zůstane jen nesplněným přáním. Pak ale přišel říjen 2023, který všechno změnil.

Náhoda, která změnila vše

Pozvánka na driftování s vozem Škoda Fabia R5 na motokárovém okruhu SteelRing v Třinci se stala prvním zlomovým okamžikem. Během malé soutěže s motokárami z půjčovny Martin zazářil – vyhrál obě rozjížďky a ve finále vedl až do poloviny posledního kola. I přes závěrečný výlet mimo trať bylo jasné, že v něm dřímá přirozený talent.

Pro Martina to byl moment prozření. Náhle před sebou viděl cestu, jak svůj sen uskutečnit. Následovaly tréninky na staré závodní motokáře pronajaté od SteelRing Racing Academy Martina Gregora, a přes vánoční prázdniny 2023 padlo rozhodnutí – jít za svým snem naplno.

Těžké začátky a první pochybnosti

Konec března 2024 přinesl nákup vlastní motokáry. Starší bratr Lukáš ji podle rad mechaniků ze SteelRing Racing Academy sestavil a v dubnu začal Martin zkoušet první závody v kategorii Rotax Max Senior, přestože mu bylo teprve 14 let. (kategorie je vhodná pro věk 15+)

Realita však byla drsná. V každém závodě naráželi na stejný problém – Martin nevěděl, co přesně dělat, a Lukáš neměl zkušenosti s nastavením motokáry. Červen 2024 přinesl těžké rozhodnutí – skončit s tím vším.

I přes toto rozhodnutí se rodina během červencové dovolené v Itálii zastavila na legendárním okruhu v Jesolu. Martin si myslel, že se tam už nikdy nedostane. Ve svém okolí stále slýchal, že začal příliš pozdě, že ti nejlepší jezdí už od šesti let. Jeho sen o kariéře pilota formulí se rozplýval v nedohlednu.

Osudové setkání

A pak přišla druhá náhoda – defekt pneumatiky, který přivedl otce rodiny k pneuservisu Rudy Horáka. Během běžného rozhovoru zazněla zmínka o neúspěšném pokusu s motokárami. Co následovalo, změnilo Martinův příběh: okamžitý telefonát Liboru Strnadelovi do Rožnova pod Radhoštěm s dotazem, zda by nevzal Martina do svého týmu.

A vzal. Konec srpna 2024 znamenal nový začátek. Martin získal coache Jakuba Novotného a pod jeho vedením se začal rychle zlepšovat. V listopadu mohl poprvé startovat právě v italském Jesolu na prestižní soutěži CENTRAL-EUROPEAN-ROTAX MAX CHALLENGE (CEE RMC), a to už s vědomím, že neskončí na úplném konci pole. Mezi 60 startujícími obsadil místo kolem padesáté pozice.

Překonávání překážek

Místo plánované fyzické přípravy na novou sezónu strávil Martin konec roku 2024 a začátek roku 2025 bojem se začínajícím zápalem plic a následnou virózou. Ani toto jej však nezlomilo. Při svém prvním letošním tréninku v posledním lednovém víkendu, přesně na své 15. narozeniny, zajel na SteelRingu časy srovnatelné s nejlepšími jezdci stáje.

Strmý vzestup

A pak přišel uplynulý víkend – teprve druhý Martinův závod v Jesolu v rámci CEE RMC Bonus Cup. Mezi 77 startujícími včetně přední italské a středoevropské špičky jezdil časy srovnatelné s nejlepšími závodníky. Probojoval se přímo do superfinále, kde startoval z 27. místa a postupně se vyšplhal až na 19. pozici, než jej v posledním kole vyřadil maďarský jezdec.

Jeho nejrychlejší kolo v závodě bylo lepší než čas vítězného Hamiltona. V celkovém pořadí za oba závodní dny skončil na 27. místě z celkových 77 účastníků a získal 58 bodů – to vše po pouhých šesti měsících systematického tréninku.

Pohled do budoucnosti

Tento víkend čeká Martina další závod série CEE RMC v Jesolu, kde je přihlášeno celkem 84 jezdců. Martinův příběh je teprve na začátku, ale už nyní ukazuje, jak daleko může člověka dovést kombinace přirozeného talentu, odhodlání a správného vedení.

Zůstává však jedna překážka – finanční zajištění. V motorsportu, možná více než kdekoli jinde, často není talent sám o sobě zárukou úspěchu. Hledání sponzorů, kteří by podpořili Martinův rozvoj, je dalším důležitým krokem na jeho cestě.

Více než jen závody

Martinův příběh je inspirací pro všechny, kteří sní o zdánlivě nedosažitelném. Ukazuje, že i v době, kdy mnoho sportovních kariér začíná v útlém věku, není nikdy příliš pozdě následovat svou vášeň. Připomíná nám, že náhody možná existují, ale jen připravená mysl je dokáže proměnit v příležitosti.

Pro rodinu Goláňových se stal karting mnohem víc než jen sportem – je to společná cesta, příběh, který spolu prožívají naplno, s láskou a odhodláním. Příběh, který teprve začíná psát své nejzajímavější kapitoly.

A pro Martina? Pro něj je každé kolo na motokárové dráze dalším krokem k naplnění snu, který nosí v srdci od dětství. Snu, který se s každým závodem stává o něco skutečnějším.

 komentářů
Sdílej