BMW a Rahal Letterman Lanigan Racing na konci sezony ukončí spolupráci
/ BMW Motorsport a Rahal Letterman Lanigan Racing ukončí na konci letošní sezony šampionátu IMSA 17letou spolupráci. Osud továrních vozů BMW M Hybrid V8 na americké půdě tak zůstává nejistý, stejně jako další projekt týmu RLL Racing. Spekuluje se však, že otěže nad projektem IMSA převezme belgický tým WRT.
Spojení mezi BMW Motorsport a Rahal Letterman Lanigan Racing bylo navázáno před sezonou 2009, kdy se, tehdy ještě v American Le Mans Series, představili s vozem BMW M3 GT2. S tímto vozem dosáhli mnohých úspěchů. V roce 2010 vyhráli šampionát týmů a v roce 2011 šampionáty jezdců, týmů i konstruktérů. Navíc k tomu všemu v letech 2011 a 2012 vyhráli 12hodinový závod na Sebringu
V roce 2013 přišel nový model BMW Z4 a i s ním sbíral tým RLL úspěchy. Teprve až přechod na vůz BMW M6 GTLM přinesl týmu RLL vysněný úspěch v největším vytrvalostním závodě na severoamerickém kontinentě. Tím bylo vítězství na závodě 24 hodin Daytony v letech 2019 a 2020.
V průběhu Covidu-19 omezila automobilka BMW podporu programům s vozy BMW za jediným účelem, a to přípravou programu Hypercar/GTP, který spatřil světlo světa v roce 2023. Už v této sezoně se vůz BMW M Hybrid V8 operovaný týmem RLL Racing stal vítězným. Poté co byl po závodě diskvalifikován vítězný vůz Porsche, získalo BMW, které dojelo jako druhé, vítězství na závodě 6 hodin Watkins Glenu. Doposud jediný další úspěch přisel o rok později na závodě 6 hodin Indianapolisu.
V letošní sezoně se týmu RLL moc nedaří. Díky Driesi Vanthoorovi získali čtyřikrát pole position, ale ani v jednom závodě zatím nezvítězili. Do konce sezony bude mít tým RLL ještě tři příležitosti na vítězství. Po sezoně 2025 se ale s vozem BMW M Hybrid V8 i spoluprací s BMW celkově rozloučí, a tak bude čas hledat jinou výzvu.
„Samozřejmě, mrzí nás, že po tolika letech úspěšné spolupráce s BMW se naše cesty rozdělí. Bylo nám ctí reprezentovat značku BMW na území USA a Kanady, ale nyní je čas jít dál. Aktuálně probíhají jednání s několika automobilkami ohledně sezony 2026 a dále. Náš tým je připraven na jakýkoliv vůz, takže jde čistě o zájem z druhé strany,“ říká Bobby Rahal.
„Na základě našeho 17letého partnerství BMW, bychom chtěli pokračovat s další automobilkouv podobném duchu. Kromě toho jsme s Mikem Laniganem řešili jiné kategorie. Líbí se nám LMP2, ale třeba i Indy NXT. Osobně se domnívám, že naše počínání s vozy BMW musí být lákavou vizitkou pro nejednu automobilku, a proto se nebojím, že bychom příští rok neměli další program vedle IndyCar,“ dodává pro web Racer Bobby Rahal.
Osud amerického programu BMW tak zůstává nejistý. Proslýchá se však, že by program v šampionátu IMSA měl převzít belgický tým WRT. Ten například provozuje tovární vozy BMW v šampionátu WEC.