Reklama
background
WEC Austin Porsche Win

Chaos v Austinu! Preciznost vynesla vítězství Porsche!

Lukáš Redl

5 min čtení
 komentářů

/ Déšť, zmatek se Safety Cary, červená vlajka, bouračky a defekt. Šílený šestý podnik letošní sezóny FIA WEC ovládl tým Porsche Penske Motorsport, konkrétně posádka číslo 6 ve složení Kévin Estre, Laurens Vanthoor a Matt Campbell. V GT3 rozhodly až pozávodní penalizace a triumf si nakonec odnáší posádka #95 United Autosports.

Letošní ročník šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC má za sebou svůj šestý podnik z osmi. Americký Austin nabídl jeden z nejdivočejších závodů roku, kdy se na průběhu tradiční šestihodinovky výrazně podepsal déšť a s ním související zmatky.

V sobotní kvalifikaci první řadu získalo Ferrari, pole position pak konkrétně privátní posádka #83 AF Corse zásluhou Roberta Kubicy. Skvělé třetí místo na startu vyjel Peugeotu bývalý pilot Formule 1 Jean-Éric Vergne, ale Francouzi se z druhé řady nakonec neradovali. Peugeotu totiž selhalo zadní světlo, které je povinné za mokrých podmínek a Vergne tak přišel o všechny kvalifikační časy. Vůz 93 tak čekal start z posledního místa v kategorii.

Silný déšť už ovlivnil samotný start závodu. Ačkoliv se celou úvodní hodinu jelo jen za Safety Carem, bylo se i tak na co dívat, když jezdci bojovali v náročných podmínkách. Na konci první hodiny zamířila většina vozů pro palivo a na trati zůstalo jen pár posádek, a to včetně vozu #36 Alpine Endurance Team v rukou Frédérica Makowieckého, který převzal vedení.

View post on Instagram
 

Jenže závod byl po chvíli přerušen červenými vlajkami, a to nejen kvůli dešti. Nastala totiž poněkud kuriózní situace, kdy ředitelství závodu vyměnilo jeden Safety Car za druhý kvůli doplnění paliva, jenže po špatné komunikaci zamířil druhý zpomalovací vůz zpátky do boxů příliš brzy a velká část zmateného startovního pole ho následovala. Ředitelství závodu tak využilo situace se špatnými podmínkami, zastavilo závod a vrátilo původní pořadí.

Závod pokračoval až po 40 minutách, ačkoliv se počasí stále příliš neumoudřilo. Navíc se brzy vracel i Safety Car, a to po havárii Makowieckého s vozem Alpine. Ke slovu se dostal i virtuální Safety Car, tentokrát kvůli Nicolásu Varronemu s vozem Porsche v barvách privátní stáje #99 Proton Competition.

Největší drama si Austin nechal na závěrečnou dvouhodinovku. Do kokpitu Porsche Penske Motorsport s číslem 6 usedl Kévin Estre a začal dominantní výkon. Hned využil restart po Safety Caru a do první zatáčky se natlačil na Ferrari #51 v rukou Alessandra Pier Guidiho. Italského závodníka předjel, ale došlo k drobnému a nešťastnému kontaktu, který u Ferrari způsobilo defekt.

View post on Instagram
 

Týmy Ferrari AF Corse měly vůbec těžký den, když se kvůli problémům propadl i privátní vůz s číslem 83. Naděje držel alespoň Miguel Molina na druhém místě z posádky #50 AF Corse, jenže 20 minut před koncem se perfektním pit stopem, a konečně na usychající trati, před Ferrari posunul Peugeot, konkrétně vůz #94 se Stoffelem Vandoornem za volantem.

Mezi Ferrari a Peugeotem začala velká desetiminutová bitva, ze které nakonec vyšel vítězně Molina. I tak ale měli u francouzské stáje důvod ke spokojenosti, jelikož měli po dlouhé době oba vozy v nejlepší čtyřce, když právě čtvrtou pozici držel druhý vůz s číslem 93.

Nikdo ale nedokázal ohrozit vedoucí vůz #6 Porsche Penske Motorsport a tým si tak připsal letošní první vítězství zásluhou precizní jízdy trojice Kévin Estre, Laurens Vanthoor a Matt Campbell. Druhé místo obsadila posádka #50 AF Corse s Antoniem Fuocem, Miguelem Molinou a Nicklasem Nielsenem. Na třetí příčce dokončil vůz #94 Peugeot TotalEnergies s posádkou Loic Duval, Malthe Jakobsen a Stoffel Vandoorne.

View post on Instagram
 

Silný závodní víkend ve třídě Hypercar měl také Aston Martin. Oba vozy ještě hodinu před koncem figurovaly na bodovaných pozicích, ale závěr se jim stal osudným a obě posádky #007 a #009 musely odstoupit.

V kategorii LMGT3 to ovšem nebylo o nic nudnější. Právě tady nejvíce vydělali ti, kteří zariskovali na závěr s pneumatikami do sucha. Dlouho vše perfektně vycházelo domácímu Fordu a posádka vozu #77 Proton Competition sahala po vítězství, jenže naděje jim zmařila brzká poslední zastávka a rozhodnutí zůstat na mokrých pneumatikách.

Osychající trati v Austinu využili soupeři v čele s vozem #54 Vista AF Corse a s Davidem Rigonem za volantem. Ten v závěrečných minutách nasadil zběsilé tempo a vůz Ferrari 296 GT3 si klestil cestu vpřed, a to i přes kontakt s Porsche 911 GT3 R v barvách #92 Manthey 1st Phorm.

Právě tento kontakt se stal posádce osudným. Zatímco vůz #54 Vista AF Corse nakonec projel cílem na prvním místě, ředitelství závodu posádce udělilo penalizaci pěti sekund, což darovalo vítězství vozu McLaren 720S LMGT3 Evo v barvách #95 United Autosports s trojicí Darren Leung, Sean Gelael a Marino Sato.

Trest znamenal pro posádku #54 AF Corse ve složení Thomas Flohr, Francesco Castellacci a Davide Rigon propad až na třetí místo. Před ně se posunulo ještě BMW M4 LMGT3 se slavným číslem 46 ve složení Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi a Kelvin van der Linde.

Pro McLaren šlo navíc o první vítězství v kategorii LMGT3, ve které závodí od loňské sezóny. Naopak Ford si tedy ještě musí počkat. Posádka #77 Proton Competition nakonec šestihodinovku v Austinu dokončila až na šesté příčce.

V boji o titul ve třídě Hypercar k většímu dramatu už pravděpodobně nedojde a vše zůstává pevně v režii Ferrari. O druhé místo mezi konstruktéry ovšem svádí tuhý boj Porsche s Cadillacem. Naopak ve třídě LMGT3 bojují o celkové vítězství posádky #92 Manthey 1st Phorm a #21 Vista AF Corse, které dělí aktuálně jen 19 bodů.

Do konce letošní sezóny FIA WEC už zbývají jen šestihodinovky ve Fuji a v Bahrajnu. Následující japonský závod je na programu už 28. září.

View post on Instagram
 

Související témata

 komentářů
Sdílej