Reklama
background
Penske 7 win Sebring 25

Dominance Porsche Penske v šampionátu IMSA pokračuje

Jakub Fröhlich

9 min čtení
 komentářů

/ Dvanáctihodinovku na Sebringu vyhrálo Porsche 963 číslo 7 týmu Porsche Penske Motorsport. V LMP2 na poslední chvíli zvítězil tým Inter Europol Competition. GTD PRO vyhrálo Porsche 911 GT3.R týmu AO Racing a GTD Mercedes-AMG GT3 týmu Winward Racing.

Po druhé v řadě v šampionátu IMSA vítězí Porsche Penske číslo 7 posádky Nick Tandy, Felipe Nasr, Laurens Vanthoor. Nick Tandy tak na druhém závodě v řadě získal cenný úspěch. Vítězstvím na Sebringu totiž dokončil tzv. Trojitou korunu vytrvalostního závodění. To znamená, že vyhrál 24 hodin Le Mans (v roce 2015), 24 hodin Daytony (v roce 2025) a 12 hodin Sebringu.

Zařadil se tak mezi jezdce, jako jsou Ken Miles (oficiálně Le Mans nikdy nevyhrál, ale všichni víme jak a co se tam v roce 1966 stalo), Dan Gurney, Jacky Ickx a Timo Bernhard. „Je to úžasný pocit vyhrát dva závody za sebou, ale vyhrát 36 hodin Floridy na Daytoně a na Sebringu, to je těžko uvěřitelné. Třešničkou na dortu je fakt, že na obou závodech bylo i naše druhé Porsche na pódiu. Vzhledem k opravdu silné konkurenci je to neuvěřitelné. Žádné chyby, penalizace ani poškození - dnešek byl prostě sen vytrvalostního závodění.“ dodal po závodě Nick Tandy.

View post on Instagram
 

Druhé místo obsadilo druhé Porsche 963 týmu Penske, tedy číslo 6. Penske tedy zatím letošní sezóně suverénně dominuje. Třetí na Sebringu dokončila Acura ARX-06 číslo 93. Posádka van der Zande, Palou, Yelloly ztratila na vítězné Porsche pouhých pět vteřin. „Jsem moc šťastný a připadá mi to jako kdybychom vyhráli. Všichni z HRC, Meyer Shank Racing a moji týmový kolegové odvedli skvělou práci. V průběhu závodu jsme měli nějaké potíže, a proto jsme nevěděli, zdali budeme schopní bojovat o pódium. První pódium s tímto týmem a jsem připraven na další.“ řekl po závodě Alex Palou.

View post on Instagram
 

Další tři auta také dokončila závod ve stejném kole jako vítěz. Čtvrtý skončil Cadillac V-Series.R týmu Whelen Action Express číslo 31 se ztrátou 12 vteřin. Páté dokončilo BMW M Hybrid V8 číslo 25 se ztrátou 19 vteřin. Oba tyto vozy spojuje jedna věc. Tím je zastávka v boxech, 30 minut před koncem, za účelem krátkého doplnění paliva, aby s ním vystačili do konce závodu.

Ta bohužel obě auta odsunula ze souboje o vítězství i pódium. Šesté dokončilo soukromé Porsche týmu Proton Competition číslo 5 se ztrátou jedné minuty. Tu nabrali pár kol před koncem, když museli zvolnit tempo, aby jim vystačilo palivo až do konce závodu.

„Povedlo se nám odstartovat do závodu velmi dobře. Drželi jsem se na předních příčkách po většinu závodu. Bohužel jsme měli trochu rozhozenou strategii zastávek v boxech oproti vedoucím vozům Porsche a na konci jsme museli navíc do boxu pro trochu paliva. Myslím, že jakmile se setmělo, tak nám chyběl ten další rychlostní stupeň, který měli ostatní. Je těžké přijmout, že jsme nakonec nedosáhli na pódium, ale jsou tu i pozitiva. Čtvrté místo je dobré na to, že jsme startovali poslední.“ komentoval závod Jack Aitken, jezdec Cadillacu číslo 31.

View post on Instagram
 

A co zbylé cadillacy? Oběma vozům týmu Wayne Taylor Racing se opět moc nedařilo. Vůz číslo 40 se držel v kole s lídrem závodu se ztrátou okolo 40 vteřin. Poté s ním v páté hodině závodu v poslední zatáčce havaroval Brendon Hartley. Zablokoval kola a čelně vletěl do bariéry z pneumatik. Po vyproštění vozu musela být v boxech vyměněna přední část karosérie. Závod nakonec dokončili se ztrátou osmi kol.

View post on X

Druhý vůz číslo 10 potkala ještě větší smůla. Na konci první hodiny závodu předjížděl Ricky Taylor Ferrari 296 GT3 číslo 023 týmu Triasi Competizione. Podle oficiální verze ředitelství závodu s ním Ricky zezadu kolidoval, a proto Ferrari dostalo smyk a silně narazilo do betonové bariéry. „Nejdříve jsme měly problémy se senzorem plynu. Dával nám občas jen plný plyn. Chlapi všechno v boxech opravili a původně jsem si myslel, že tu penalizaci jsme dostali za sekvenci zastávek v boxech. Auta číslo 023 jsem se nedotkl. Mluvil jsem poté s ředitelem závodu, abych mu řekl, že jsem s ním nekolidoval. Oni mi poslal screenshot toho, co viděli oni. Úhel z té kamery pro mě vypadá dost špatně.

Avšak když projíždíme zatáčky 10 a 11, tak někdy jedeme po vnějšku abychom vyzkoušely dané GT, jestli nám chce bránit nebo ten vnějšek nechá volný. On se rozhodl tu vnější lajnu pokrýt a když tam vjel, tak vjel na špinavou část tratě a neustál to. Mrzí mě, že měli špatný den, ale já jsem se ho nedotkl a moc bych si přál abychom měli onboard abych to mohl dokázat. Nemůžu z toho vinit ředitelství závodu. Oni tu penalizaci už stáhnout nemůžou, a proto musíme tlačit, abychom měli šanci na dobrý výsledek.“ vysvětlil Ricky Taylor po stintu, ve kterém se tento incident stal. Rickyho verzi dále potvrzuje fakt, že na předku jeho Cadillacu nebyla po údajném kontaktu s Ferrari žádná stopa. Výsledkem však byla 60vteřinová stop-and-go penalizace pro Cadillac číslo 10. Závod poté dokončili na 7. místě se ztrátou jednoho kola na vítěze.

View post on Instagram
 

Osmé místo obsadilo druhé soukromé Porsche 963 týmu JDC Miller MotorSports. Deváté místo je jistě úspěchem pro The Heart of Racing a jejich Aston Martin Valkyrie. Sebring byl pro Aston o mnoho úspěšnější. Na vítěze nakonec ztratili dvě kola, ale v průběhu je nepotkaly žádné závažné problémy. Oproti Qataru byl tohle pro Valkyrii velmi úspěšný závod.

View post on Instagram
 

Druhé BMW M Hybrid V8 číslo 24, které získalo pole position, dokončilo 12. v kategorii GTP. Pole position jim dlouho nevydrželo, jelikož Dries Vanthoor za chybu při startu dostal penalizaci průjezdu boxy. Od té doby se jim jen lepila smůla na paty, nebo spíše na pneumatiky, a proto závod dokončili se ztrátou 31 kol.

View post on Instagram
 

Tým, kterému se opět vůbec nedařilo, byl Automobili Lamborghini Squadra Corse s jejich Lamborghini SC63. Oproti Daytoně sice závodili déle, ale přesto museli v 256. kole ze závodu odstoupit. V té době již však měli značnou ztrátu a pohybovali se pod dvacátým místem v celkovém pořadí, takže se ani nedá hovořit o silném závodě v době před odstoupením.

View post on Instagram
 

Ve skupině LMP2 se bojovalo o vítězství do poslední chvíle. Dlouhou dobu to vypadalo že zvítězí Oreca číslo 04 týmu CrowdStrike Racing by APR. Dvanáct minut před koncem však Malthe Jakobsen kolidoval s Corvettou číslo 13 a jako důsledek dostal penalizaci průjezdu boxy. Vítězství tak na poslední chvíli spadlo do klína týmu Inter Europol Competition. Vítězná posádka Orecy číslo 43 Dillman, Garg, Clarke odjela 347 kol. Nejlepší pětice LMP2 dokončila závod v rozmezí 12 vteřin. Druhý byl tým Tower Motorsports, třetí byl tým TDS Racing, který startoval z pole position, čtvrtý tým Riley a pátý tým United Autosports USA s vozem číslo 2. Šestý po penalizaci dokončil vůz číslo 04 týmu CrowdStrike Racing by APR.

Fanoušky oblíbená Oreca číslo 99 týmu AO Racing s designem draka Spika měla havárii v druhé hodině závodu. Do cíle dojeli se ztrátou jednoho kola na sedmém místě. „Připadalo mi, že už máme výhru v našich rukou. Ťuknul jsem do Bella (Matt Bell, jezdec Corvetty týmu AWA číslo 13), on ztratil kontrolu a já se propadl na třetí místo. Auto nebylo nijak vážně poškozené, a proto mi furt přišlo, že jsem v souboji o vítězství, ale musel jsem projet boxy jako penalizaci za tento kontakt, a to nás stálo výhru. Moc mě to mrzí, jelikož tým odvedl skvělou práci.“ komentoval dramatický závěr Jakobsen.

View post on Instagram
 

Ve skupině GTD PRO se většinu závodu přetahovala o vítězství BMW M4 GT3 EVO číslo 48 týmu Paul Miller Racing a Porsche 911 GT3.R číslo 77 týmu AO Racing, Rexy. Hodinu před koncem Laurin Heinrich Maxe Hesseho v BMW předjel. Následoval těsný souboj, dokud obě auta nemusela jet naposledy natankovat. Po této zastávce v boxech Heinrich Hessemu ujel. Ve finále zvítězil s náskokem 4 vteřin, a ještě si připsal nový rekord trati ve své kategorii.

Třetí bylo druhé BMW týmu Paul Miller Racing, čtvrté Ferrari 296 GT3 týmu DragonSpeed, které startovalo na pole position a páté a šesté byly Fordy Mustang týmu Ford Multimatic Motorsports. „Jsem moc pyšný na tým. Odvedly skvělou práci a Laurin poslední dvě hodiny letěl jako střela. Poslední tři hodiny závodu jsem si myslel, že máme šanci na vítězství, ale upřímně nikdy nevíte, jak to dopadne. Jsem taky rád za svého týmového kolegu Alessia, protože jsme spolu konečně vyhráli nějaký velký závod.“ komentoval výsledek Bachler, krátce po závodě.

View post on Instagram
 

Ve skupině GTD se také bojovalo až do posledních kol. Dlouho se ve vedení držel Jack Hawksworth s Lexusem RC F GT3 číslo 12 týmu Vasser Sullivan Racing. Pak, 15 minut před koncem, když se snažili předjet o kolo Corvettu číslo 3, tak došlo k mírnému kontaktu mezi ním a Philipem Ellisem, v Mercedes-AMG GT3 číslo 57 týmu Winward Racing, který byl na druhé místě. Ellis se díky tomu prosmýkl do vedení. Hawksworth ho již nedokázal dojet, a tak skončil se ztrátou tří vteřin druhý. Třetí byl se ztrátou čtyř vteřin Aston Martin Vantage GT3 Evo číslo 27 týmu Heart of Racing Team.

Čtvrté bylo Ferrari číslo 70 týmu Interception Racing se ztrátou dvanácti vteřin. Páté Porsche číslo 120 týmu Wright Motorsports už mělo ztrátu jednoho kola. Ferrari číslo 21 týmu AF Corse, které startovalo z pole position, od začátku závodu provázely problémy s brzdami. Alessandro Pier Guidi kvůli nim byl několikrát mimo trať, a nakonec musela posádka vozu číslo 21 ze závodu odstoupit. Iron Dames se zase trápily a se ztrátou 2 kol dokončili jedenácté. „Je to úžasné. Měli jsme penalizaci, ale sjeli jsme ji a pak Philip předjel Hawkswortha. Dokonce jsme získali BDO Knows Strategy Award, právě za to, jak se má povedlo vypořádat s tou penalizací. Děkuji moc všem.“ dodal Bryce Ward, vlastník týmu Winward Racing.

View post on Instagram
 

Letošní 12hodinový závod na Sebringu byl plný zvratů a těsného závodění, jak už je zvykem. Sezóna IMSA bude pokračovat třetím závodem v Long Beach 11. a 12. dubna.

View post on Instagram
 

Kompletní výsledky závodu si můžete prohlédnout ZDE

Související témata

 komentářů
Sdílej