Dries Vanthoor získal pole position po čtvrté v řadě
/ Na kalifornském okruhu Laguna Seca se koná čtvrtý závod letošní sezóny IMSA. Kvalifikaci v kategorii GTP vyhrál Dries Vanthoor s BMW M Hybrid V8, v kategorii GTD PRO Giacomo Altoè s Ferrari 296 GT3 a v GTD Kenton Koch s Mercedesem-AMG GT3.
Jako tradičně první se kvalifikovaly vozy závodící v kategorii GTD. V průběhu celých 15 minut se o pole position přetahovaly primárně čtyři vozy: Mercedes-AMG GT3 týmu Korthoff Competition Motors pilotovaný Kentonem Kochem, Chevrolet Corvette Z06 GT3.R týmu DXDT Racing pilotovaný Alecem Udellem, Ferrari 296 GT3 týmu Triarsi Competizione pilotované Onofriem Triarsim a Aston Martin Vantage GT3 Evo týmu Heart of Racing Team pilotovaný Casperem Stevensonem.
Nejlepší čas z této čtveřice nakonec zajel Kenton Koch s Mercedesem. Získal pole position s časem 1:20,810. Koch také tímto časem porazil stávající rekord trati této kategorie z loňského roku. Druhý skončil Alec Udell s Corvettou, který za Kochem zaostal pouze o 9 tisícin vteřiny. Třetí čas zajel v kvalifikaci Casper Stevenson s Astonem Martinem, ale krátce po skončení kvalifikace byl diskvalifikován, jelikož byl jeho vůz níže, než dovolují pravidla. Do závodu tedy odstartuje z posledního místa. Jeho místo na startu zaujme Onoforio Triasi s Ferrari.
„Získat první pole position v kariéře je úžasný pocit. Je super vyhrát Motul Pole Award s autem v designu společnosti Motul. Já ani tým už snad nemůžeme být šťastnější. Od Long Beach jsme změnili nastavení pár věcí, které nám dovolili lépe přenášet výkon na trať. Auto bylo poté dobře vyvážené a příjemně se mi s ním jelo,“ komentoval kvalifikaci Kenton Koch.
Poté se na trať vydali vozy kategorie GTD PRO. Vlastně se jedná o úplně stejné vozy jako ty, které závodí v kategorii GTD, avšak rozdíl je v posádkách. V kategorii GTD PRO závodí jen profesionální jezdci. Zpočátku měly na vrch tovární vozy Corvette Alexandera Simse a Nickyho Catsburga. Poté se však blýsknul časem 1:20,608 Giacomo Altoè s vozem Ferrari týmu DragonSpeed a bylo hotovo. Druhé místo si v úplném závěru zajistil Dan Harper s vozem BMW týmu Paul Miller Racing. Až třetí skončila lepší z Corvett, a to vůz číslo 3 Alexandera Simse. Tato část kvalifikace byla zajímavá i ze statistického pohledu, jelikož rozdíl mezi prvními třemi vozy činil pouze 65 tisícin vteřiny.
„V tom posledním kole to bylo teď nebo nikdy. Šlápl jsem na to a jel na 100 %. Riskoval jsem hodně, ale nakonec se to povedlo. Rozhodně se jedná o nejlepší kolo mé kariéry. V kvalifikaci jeden nikdy neví, jak dopadne, a proto jsem se jen soustředil na sebe a zisk pole position,“ dodal po kvalifikaci Giancomo Altoè.
Jako poslední vyjely na trať prototypy neboli vozy kategorie GTP. Jako obvykle kvalifikaci ovládly vozy BMW a Porsche. Nejrychlejší z nich nakonec byl, už po čtvrté v řadě, Dries Vanthoor s BMW M Hybrid V8 týmu BMW M Team RLL s časem 1:12.854. Také se jedná o nový rekord tratě pro tuto kategorii, jelikož vloni byla trať při kvalifikaci vlhká a v roce 2023 se ještě závodilo na starém asfaltu. Trať totiž dostala nový povrch, který poskytuje mnohem lepší a konzistentnější přilnavost, před sezónou 2024. Druhé a třetí místo obsadili vozy Porsche 963 týmu Porsche Penske Motorsport. Lepší z této dvojice byl Matt Campbell ve voze číslo 6, který za Vanthoorem zaostal pouze o 5 tisícin vteřiny.
„Samozřejmě, že jsem nadšený ze čtvrté pole position v řadě, ale jsem také trochu smutný, že se nám zatím nepovedlo proměnit alespoň jednu ve vítězství. Zítra máme šanci to změnit. Všichni jsme hodně motivovaní a budeme závodit naplno, a nakonec se nám snad povede získat výsledek, který si zasloužíme,“ řekl po kvalifikaci Dries Vanthoor.

Páté místo na startu zaujme Acura ARX-06 číslo 60, šesté BMW M Hybrid V8 číslo 25 a sedmé Cadillac V-Series.R číslo 40. Je také důležité poznamenat, že Aston Martin Valkyrie číslo 23 týmu ASTON MARTIN THOR Team bude sice startovat z 11., tedy posledního místa mezi Hypercary, ale tentokrát již jen s minimální ztrátou na 10. místo, ze kterého bude startovat Porsche 963 týmu JDC Miller MotorSports. Celé výsledky kvalifikace si můžete prohlédnout zde.
Závod v Laguně Sece bude dlouhý 2 hodiny a 40 minut. Přímý přenos ze závodu můžete zdarma sledovat na YouTube zde. Přímý přenos začne v 21:05 našeho času. Vyhraje i tentokrát Porsche nebo někdo jiný konečně prolomí jejich nadvládu? To se zanedlouho dozvíme.