Reklama
background
vanwall lm 23

Hypercary míří do Asie

Jakub Fröhlich

4 min čtení
 komentářů

/ Díky úspěchu kategorie Hypercar v šampionátu WEC se ACO na základě žádostí od automobilek rozhodla povolit tuto kategorii i v Asian Le Mans Series. Stane se tak v sezoně 2026/27 a posádky budou muset být Pro-Am, tedy budou muset obsahovat alespoň jednoho bronzového jezdce. Zájem už projevili Vanwall a Isotta Fraschini.

Kategorii Hypercar se dostává úspěchů a uznání po celém světě, a hlavně v šampionátu FIA WEC. Nyní však bylo rozhodnuto, že se pole působnosti této kategorie ještě rozšíří. K šampionátům FIA WEC a IMSA se přidá Asian Le Mans Series, a to už od sezony 2026/27.

Co že vlastně je Asian Le Mans Series? Jedná se o takový doplňkový šampionát mimo hlavní sezonu. Závodí se od prosince do února prostřednictvím tří podniků o dvou závodech. Ač má tento šampionát v názvu asijský kontinent uvedený, tak se primárně závodí na blízkém východě. První podnik sezony se koná na malajském Sepangu. Další dva podniky se konají ve Spojených Arabských Emirátech. Druhý na dubajském autodromu a třetí na okruhu Yas Marina poblíž Abu Dhabi.

View post on Instagram
 

Na rozdíl od WEC však v ALMS budou muset Hypercary pilotovat Pro-Am posádky. To znamená, že alespoň jeden z jezdců musí mít pouze bronzové, tedy nejnižší hodnocení. Jedná se buď o začátečníky nebo o tzv. gentleman drivery. Povolení Hypercarů v ALMS má pomoct v rozvoji jezdců z dalších částí světa a tím je přiblížit ke snu, jímž je start na závodě 24 hodin Le Mans.

„ACO je nadšeno, že může představit začlenění kategorie Pro-Am Hypercarů do Asian Le Mans Series od sezony 2026/27, za účelem ještě větší přitažlivosti vytrvalostního závodění v Asii. Asijský automobilový trh aktuálně zažívá velký rozkvět, a proto je zájmem značek i týmů přivést vozy, které hrají prim v Le Mans, blíž k jejich domovinám,“ řekl prezident Automobile Club de l'Ouest Pierre Fillon.

Je také důležité podotknout, že k tomuto rozšíření dochází kvůli prosbám samotných konstruktérů. A které týmy by o závodění v Asii mohli mít zájem? Svůj zájem již veřejně potvrdili Vanwall a Isotta Fraschini.

„Ano máme zájem. Bohužel je to pro nás již moc málo času na homologaci nového vozu, takže asi budeme závodit s naším starým vozem. 2026 je pro nás prostě moc pozdě, jelikož chceme být dobře připraveni.“

„Pravděpodobně se budeme účastnit prostřednictvím týmu ByKolles, který bude závodit s naším vozem Vanwall. Na druhou stranu ani to ještě nemohu říct s definitivní platností, jelikož čekáme na vyjádření od ACO, zdali to bude možné,“ komentuje situaci šéf týmu Vanwall Colin Kolles.

Kromě Isotty Fraschini a Vanwallu se očekává, že by také mohl mít zájem tým Scuderia Cameron Glickenhaus. Ti závodili s vozem SGC 007 LMH ve WEC v sezonách 2022 a 2023, ale poté se také své účasti kvůli financím vzdali.

Foto: ACO

Jako poslední připadá v potaz Porsche jakožto jediná automobilka, která poskytuje Hypercar i zákaznickým týmům. Na potvrzení, kdo ve finále do ALMS vyšle Hypercar si prozatím budeme muset ještě počkat, ale osobně bych třeba nevyřazoval značku Genesis.

 komentářů
Sdílej