Lamborghini odhalilo nové závodní Temerario GT3
/ Italská automobilka odhalila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu svůj nový závodní GT3 speciál založený na modelu Temerario. Nový model se již v příštím roce chystá nahradit dosluhující Huracán.
Festival rychlosti v Goodwoodu bývá tradičně oblíbeným místem, kde automobilky představují své nové závodní speciály. Tentokrát si jednu velkou novinku připravilo Lamborghini, které odhalilo svůj nový GT3 speciál Temerario.
Italská automobilka osadí nový závodní model stejným motorem jako v případě produkčního modelu, tedy čtyřlitrovým motorem V8 s dvojitým přeplňováním. Rozdílem je ovšem absence hybridního systému, který pravidla GT3 nepovolují, a také omezení výkonu z 900 koní na rozpětí 500 až 600 koňských sil.
Nové GT3 také přejímá hliníkové šasi, samozřejmě upravené, aby splňovalo všechna pravidla a požadavky. Naopak ke změně došlo také v oblasti převodovky, kdy produkční model má automatické řazení, zatímco u GT3 regule vyžadují šestirychlostní sekvenční převodovku.
„Vycházeli jsme ze stejné kuchařky jako u Huracánu. Vzali jsme motor z produkčního modelu jako základ, následovalo odstranění hybridní jednotky, která není v GT3 pravidlech povolená, a poté ještě přišlo zmenšení turbodmychadla,“ řekl Rouven Mohr, technický ředitel Lamborghini.
„Také jsme omezili otáčky, protože nepotřebujeme hnát motor až do 10 000 otáček za minutu, takový výkon nepotřebujeme. Cílem je nabídnout výkon 500 až 600 koňských sil, a to podle Balance of Performance,“ doplnil Mohr.
Vůz nabídne obří technologický skok oproti současnému GT3 speciálu Huracán. To sice dostalo několik EVO balíčků, ale slouží už od roku 2015. I tak mají ale u Lamborghini být na co hrdí, jelikož Huracán GT3 patří mezi nejúspěšnější vozy své kategorie s více než 200 prodanými kusy po celém světě a skoro 100 tituly z různých šampionátů.
Huracán byl vždy populární volbou profesionálních i amatérských týmů, avšak nikdy nešlo o čistě originální Lamborghini. Italové tehdy hledali snadnou cestu do světa GT3 a vůz postavili na základu Audi R8 LMS. Jako pohonnou jednotku zvolili atmosférický motor V10 o objemu 5,2 litru.
Právě přechod na přeplňovaný motor má nyní vyřešit jednu velkou slabinu, kterou byly souboje na rovinkách. Na nich Huracán totiž nedokázal bez slipstreamu pořádně zabrat, což je něco, s čím právě turbodmychadlo dokáže pomoci.
Nové Temerario nabídne také mnohem větší komfort pro jezdce, lepší výhled z kokpitu, lépe upravitelné tlumiče, a hlavně lepší opravitelnost vozu. Testování nového modelu začalo už před měsícem a na kontě za šest dnů mělo přes 1 100 kilometrů.
„Temerario GT3 bylo navrženo pro závodníky. Zvažovali jsme úplně vše, od účinnosti aerodynamiky až po výkonnostní křivku, se kterou dokáží týmy pracovat. Vývojový tým se soustředil na to, aby vůz dokázal pracovat v širokém okně a nabídl týmům lepší podmínky pro nastavení,“ řekl Mohr.
Technický ředitel Lamborghini dále doplnil, že z konceptu programu Huracánu přebírají některé důležité vlastnosti, a to zejména s ohledem na cenu. Lamborghini totiž paradoxně nepatří mezi nejdražší GT3 modely a tuto pozici si chce zanechat i s modelem Temerario, a to ať už na straně kupní ceny, nebo i provozu.
„Pro nás je tohle samozřejmě o něco snazší, protože už náš produkční model má solidní základ. Někteří naši konkurenti to mají o něco složitější, zejména pokud staví závodní modely vycházející z variant Coupé, nebo třeba z limuzíny. To vždy vyžaduje mnohem dramatičtější změny konceptu. To se u nás vůbec neřeší,“ dodal Mohr.
Italská automobilka stále ještě ladí finální aerodynamický balíček, který má být odhalen až po finální homologaci za několik měsíců. Zajímavostí je, že nové GT3 využívá větrného tunelu ve švýcarském Hinwillu, který patří stáji Sauber ve Formuli 1. Ta je nyní součástí rodiny Audi, kam patří i Lamborghini.
Nový vůz by měl na závodních tratích debutovat už v příštím roce, a to v čele se zámořskou sérií IMSA. Cílem je start Temeraria v březnové dvanáctihodinovce v americkém Sebringu.