Legendární Sebring: 12 hodin na hraně možností
/ Tento víkend se pojede druhý závod šampionátu IMSA na okruhu Sebring, který se nachází na severoamerickém poloostrovu Florida. Mezi týmy, které představí nový design aut patří Cadillac, BMW, Acura a pár dalších. Také si na Sebringu odbude svůj americký debut Aston Martin Valkyrie LMH.
Nejočekávanější věcí na letošním závodu 12 hodin Sebringu je bezpochyby debut vozu Aston Martin Valkyrie LMH v rámci šampionátu IMSA v kategorii GTP. Oproti šampionátu FIA WEC bude v IMSE závodit pouze jedna Valkyrie. Dalším rozdílem bude modré lakování na místo zeleného pro WEC. Jezdci budou Ross Gunn, Roman De Angelis a Alex Riberas. Všichni se účastní s Astonem i WEC. Po ne zrovna povedeném debutu ve WEC nezbývá fanouškům než doufat, že do šampionátu IMSA přinese Aston Martin něco více než jen nebeský zvuk jejich atmosférického motoru V12.
Nové bude pro tým The Heart of Racing porovnání s vozy Hypercar značek Acura a Lamborghini. Zajímavé také může být, že Valkyrie bude první vůz specifikace LMH, který bude závodit v IMSE. „Všichni víme, že Sebring nabízí výzvy jako závod i jako místo konání. Pro Valkyrii bude toto důležitá zkouška. Každý ujetý kilometr nám poskytuje nová data a pomáhá nám lépe pochopit auto, když se snažíme stavět na datech z debutu vozu v Qataru.“ řekl Adam Carter, šéf oddělené vytrvalostních závodů v Aston Martin.
Dalšími novinkami jsou nové designy pro hned několik týmů. Začneme s Cadillacem. Tým Wheelen Cadillac Action Express Racing si připravil nový design ve spolupráci se společností Mobil 1 Racing. Hlavní změnou je modrý pruh táhnoucí se od dveří kokpitu dozadu. Zadní část vozu bude mít bílý nádech. Značka Cadillac bude na Sebringu usilovat o šesté vítězství v tomto závodě od roku 2017 prostřednictvím tří vozů. „Samozřejmě je skvělé vracet se na Sebring za účelem obhajoby vítězství. Je to velký závod a unikátní zážitek zde vyhrát, a proto je dobré jít do něj s tím, že jsme ho vloni vyhráli (vloni jezdil Taylor za Acuru). Na Sebringu jsme měli před pár týdny dobrý test.
Bylo dobré konečně moct otestovat určité komponenty, které jsme měli na seznamu už od doby, co jsme Cadillac před sezónou dostali. Cadillac zde byl vloni hodně silný a já si myslím, že po našem testu na tom budeme schopni stavět. Tuhle sezónu jsme nezačali, tak jak bychom chtěli, ale to jen přidává motivaci našemu týmu na Sebring.“ Řekl Jordan Taylor, jezdec týmu Cadillac Wayne Taylor Racing.
Se společností Mobil 1 si připravil spolupráci, na závod jimi sponzorovaný, i další týmy. Tým Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports. Ty své Corvetty Z06 GT3.R vyzdobily celé v barvách Mobil 1. Vozy budou bílé s modrými pruhy. Tento design má odkazovat na vůz Corvette GTO týmu Protofab Racing ze sezóny 1987. Zajímavostí je, že Gary Pratt, jeden ze zakladatelů týmu Pratt Miller Motorsports, se na stavbě tohoto auta podílel.
Tým AO Racing si také připravil pár novinek pro svoje Porsche 911 GT3.R. Rexy, jak se jejich Porsche přezdívá, dostane rovnátka. V závěrečné hodině minulého závodu sezóny na Daytoně přišel o přední nárazník, na kterém jsou nakresleny zuby zeleného tyranosaura, tedy designu auta. Zlatý zub, znamení loňského vítězství v šampionátu, se na Rexyho vrátí a tentokrát bude jeho úsměv vyztužený rovnátky. Navíc bude Rexy v rukou, nalepených na dveřích, držet kanystr oleje Mobil 1, tedy zde máme další spolupráci s hlavním sponzorem závodu Mobil 1 Racing.
Tým Iron Dames, letos také s Porsche 911 GT3.R, se po úspěchu jejich lakování na Daytoně, rozhodl tento design zachovat po celý zbytek jejich letošní účasti v IMSE, tedy celý Endurance Cup. „Abych řekla pravdu, tak Sebring nemám moc ráda. Je to pro mě vždy velké výzva, ale tento rok závodíme s Porsche, což by mi to mělo trochu ulehčit, a hlavně mám rychlé týmové kolegyně, takže se nemusím strachovat.“ řekla Rahel Frey, nejstarší z tria jezdkyň Iron Dames.
Porsche má samozřejmě silné zastoupení i v kategorii Hypercar. Zde je primární novinkou nedávný úspěch Nicka Tandyho na závodu 24 hodin Daytony, tedy prvním závodu sezóny. Tím vyhrál poslední z velkých 24hodinových závodů a stal se z něj „Mister 24 Hours“. V Le Mans zvítězil v roce 2015, na Nürburgringu v roce 2018, ve Spa v roce 2020 a na Daytoně letos. Porsche Penske se proto bude primárně snažit udržet svoje vedení v šampionátu. „Sebring je jedinečná trať nejen kvůli své hrbolatosti. Pro mě je to jeden z vrcholů sezóny. Pár týdnů zpět jsme tam testovali, což je pro nás důležité. Myslím si, že jsme na závod dobře připraveni. Po vítězství na Daytoně je v týmu výborná atmosféra.“ Dodal Matt Campbell, jeden z tria Porsche 963 číslo 6.
BMW na Sebring také připravilo speciální design auta. Jejich Hypercary BMW M Hybrid V8 budou na Sebringu vzpomínat na 50 let staré vítězství BMW na tomto okruhu. Na vozech navíc budou nápisy připomínající jejich další důležitá vítězství, například jejich další vítězství na Sebringu v roce 1999. „Sebring a BMW sdílí velmi unikátní pouto. Tato trať hrála významnou roli v historii naší severoamerické odnože, která se nyní rozpíná po více než půlce století. Těšíme se na náš výroční víkend a naším cíle je přidat do naší sbírky další úspěchy. Naše nedávné výsledky na Daytoně a v Qataru nám dávají důvěru ve výkonnost našeho vozu. Doufáme, že oslavíme padesáte výročí založení BMW of North America odpovídajícím výsledkem.“ řekl Andreas Roos, šéf BMW M Motorsport.
Poslední tým, který chci zmínit, je tým Acura Meyer Shank Racing. Ti se také rozhodli na Sebring přivést obě auta oděné v novém kabátu. Vůz Acura ARX-06 číslo 60 bude nově jezdit v modro bílé barevné kombinaci a vůz číslo 93 bude jezdit v červeno černo bílé barevné kombinaci. „Na Sebring se, po našem testu zde, těším. Je to jeden z nejtěžších, ne-li nejtěžší závod sezóny. Dvanáct hodin na této trati může někomu, kvůli její náročnosti, připadat jako dvacet čtyři hodin. Tomuto pocitu přidává zdejší nesmírné horko a hrbolatost trati. Tato smrtelné kombinace se může podepsat na jezdcích i na celých týmech. Z těchto důvodů je však Sebring jeden z nejvíce odměňujících závodů vůbec. Nemůžu se na závod dočkat.“ dodal Nick Yelloly, jezdec Acury číslo 93.
Letošní Sebring opět slibuje nesmírně těsné souboje, stejně jako v předešlých letech. Konkurence mezi týmy roste a srdce fanoušků nemohou jinak než plesat. Osobně se na tyto souboje taky těším, jen doufám, že se letos Sebring obejde bez závažných havárií, jako byla vloni ta Pipa Deraniho v Cadillacu číslo 31.