Peugeot letos v Le Mans míří na pódium
/ Francouzská automobilka Peugeot patří k početnému zástupu značek, které se zúčastní letošního Le Mans. Stáj Peugeot TotalEnergies se připravuje na svůj třetí start v legendárním podniku s jasným cílem – dosáhnout na domácí půdě pódia.
Hypercar Peugeot 9X8 se šampionátu FIA WEC účastní sice již od roku 2022, ale první start v Le Mans si připsal až o rok později. Tým Peugeot TotalEnergies už se ovšem nepovažuje za žádného nováčka a v náročném závodě na 24 hodin chce letos zaútočit na pódium. Navíc se závodí na domácí půdě, podle statistik do Le Mans každý pátý fanoušek dorazí ve voze této slavné francouzské značky.
„Postupujeme kupředu! Náš poslední závod ve Spa-Francorchamps byl velmi povzbudivý. Auto bylo spolehlivé a konkurenceschopné v kvalifikaci i v úvodu závodu. Byl to pro tým odměňující zážitek – bojovat s těmi nejlepšími. To je dobré znamení i pro Le Mans, protože okruhy ve Spa a v Le Mans mají určité podobnosti,“ řekl Jean-Marc Finot, Senior VP Stellantis Motorsport.
„Ano, jsme na vzestupné trajektorii. V Kataru jsme měli slušný závod navzdory smůle. V Imole nám přípravu zkomplikovalo počasí. Ve Spa jsme se dostali s oběma vozy do Hyperpole a v první třetině závodu bojovali o Top 5,“ potvrdil Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport.
Na rozdíl od ostatních závodů je ovšem Le Mans specifické. Je to závod, který trvá celých 24 hodin, což s sebou nese obří tlak, mnohem větší zatížení celého vozu, ale i fyzické a psychické vypětí členů týmu. Řada z nich má ovšem také velice osobní a fascinující vzpomínky. Právě o tu se podělil právě Finot.
„Nesmíte se moc poddávat tlaku. Může se stát spousta věcí, může nastat tolik problémů… První rok jsem se s Loïcem díval na onboardy z vozu a říkal si: ‚Tohle auto 24 hodin nevydrží.‘ V pátek v noci jsem si psal seznam všeho, co se může pokazit. Byl jsem paranoidní. Ale naše Peugeot 9X8 nakonec do cíle vždy dojely.“
„Je to neuvěřitelný technický test a zkouška provozní dokonalosti, kde i ten nejmenší detail může způsobit sportovní katastrofu. Je to ale také lidské dobrodružství – plné emocí a mimořádného nasazení. Pro každého fanouška motorsportu je to svatý grál, navíc s osobním nádechem.“
„V roce 1955, kdy došlo v Le Mans k tragédii, byl můj otec u toho. Naštěstí se přesunul za tribuny do bezpečí. Můj dědeček slyšel o nehodě v rádiu, ale vypnul ho a rodině nic neřekl, dokud se táta v neděli večer nevrátil domů. V roce 1981 jsem mého tátu do Le Mans přivedl zpátky, právě v době, když jsem dostal řidičák. Byl jsem tam jako divák třicetkrát, možná pětatřicetkrát. Trvalo mi čtyřicet let, než jsem se z přespávání na parkovišti dostal až k vedení tohoto úžasného týmu Peugeot TotalEnergies v paddock!“ uzavřel Finot.
Kromě pozitivního startu letošní sezóny navíc Peugeot sází na zkušenosti z předchozích dvou ročníků Le Mans, a to nejen po technické, ale také strategické stránce. Cílem také bude nedostat žádné zbytečné penalizace.
Tým v Le Mans nastoupí se dvěma posádkami. První vůz s číslem 93 bude řídit trojice Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne. Sesterský hypercar s číslem 94 budou sdílet Loïc Duval, Malthe Jakobsen a Stoffel Vandoorne. Oficiálním rezervním jezdcem se opět stane Théo Pourchaire.
„Loni jsme rychle ztráceli kontakt s čelem kvůli počasí a chybějící rychlosti. Ale letos jsme ve Spa ukázali, že můžeme soupeřit s nejlepšími. Miluju ten týden v Le Mans – atmosféru, fanoušky… To všechno mě nabíjí. A tu energii letos budeme potřebovat,“ řekl Paul di Resta, který týmu přináší i zkušenosti z Formule 1.
„Po Kataru jsme udělali pokrok – Imola byla lepší, ve Spa jsme bojovali o stupně vítězů. Morálka se zvedla. Chci perfektní víkend – dobrá kvalifikace, bezchybnost v závodě. Pokud se udržíme ve vedoucím kole, stát se může cokoliv. Tohle je závod, který mě inspiroval už jako teenagera. A stále sním o vítězství,“ doplnil další bývalý pilot královny motorsportu a také důležitý člen týmu Peugeot Jean-Eric Vergne.