Porsche představilo modernizovanou 911 GT3 R a také 911 Cup
/ Německá automobilka ze Stuttgartu představila hned dva nové modely závodních speciálů. Pro kategorii GT3 připravila modernizovanou 911 GT3 R, která se poprvé objeví v příštím roce. Pro cupové závody pak nachystala novou 911 Cup.
Značka Porsche se angažuje napříč různými patry ve světě motorsportu. Řadu svých významných klientů má ve třídě GT3, která patří v současnosti mezi ty nejpopulárnější na světě. Kromě toho má Porsche v oblibě i cupové šampionáty v čele s Porsche Mobil 1 Supercup nebo Carrera Cup. Právě třídy GT3 a Cup dostanou od příštího roku nové modely závodních speciálů.
GT3 – Porsche 911 GT3 R
Už od příštího roku nabídne Porsche svým klientům v kategorii GT3 modernizovaný model 911 GT3 R. Ten přinese vylepšenou aerodynamiku, větší důraz na detaily a jednodušší ovládání. Vývoj nového modelu začal již loni v srpnu a už se dokonce představil i během závodu, a to letos při dvanáctihodinovce ve Spa-Francorchamps.
Aktuální model Porsche 911 GT3 R patří mezi úspěšné vozy. Na kontě má přes 500 startů a celou řadu vítězství i titulů. Nechybí ani v nejprestižnějších sériích jako je FIA WEC, IMSA nebo Nürburgring Langstrecken-Serie. Letos navíc získalo Porsche zásluhou týmu Manthey 1st Phorm také vítězství v Le Mans ve své třídě.
Právě na tyto úspěchy hodlá navázat nový model 911 GT3 R. Inženýři se zaměřili zejména na optimalizaci zavěšení a aerodynamiky, aby vůz nabídl lepší balanc a snáze se řídil. To má pomoci zejména posádkám mimo velké profesionální týmy.
„Když stavíte na solidním a ověřeném základu, tak i drobné změny mohou udělat velký krok vpřed. Zpětná vazba, kterou jsme dostali od jezdců v dubnovém závodě, nám potvrdila, že jdeme správným směrem,“ řekl Sebastian Golz, manažer projektu Porsche 911 GT3 R.
Výraznou změnou má být lepší stabilita vozu při brzdění nebo zlepšení chování při trakci, což má navíc příznivý efekt na dynamické rozložení hmotnosti mezi nápravami. Posilovač řízení je nyní chlazený kapalinou, což pomůže na tak náročných tratích jako je Nordschleife. Mechanici budou moci také lépe nastavit chlazení zadních brzd, což zase pomůže na okruzích jako Daytona.
Pod kapotou zůstává GT3 v podstatě totožné, tedy šestiválec o objemu 4,2 litru s výkonem až 565 koňských sil (dle Balance of Performance). Pro stávající zákazníky nabídne Porsche až 60 různých balíčků pro nasazení na aktuální vozy 911 GT3 R (992). Zcela nový vůz pak bude bez daně a přídavků stát 573 000 eur, přibližně 14 milionů Kč.
Cup – Porsche 911 Cup
U Porsche ovšem myslí i na menší šampionáty a cupové soutěže. Skvělým příkladem jsou série jako Porsche Mobil 1 Supercup, která závodí o víkendech Formule 1, nebo různé Carrera Cupy. Právě pro ně teď německá automobilka připravila úplně nový vůz s jednoduchým názvem Porsche 911 Cup.
Nový model vychází ze stávajícího vozu 992.2, ale také nabídne řadu důležitých vylepšení. Cílem bylo zlepšit výkon, udržet nízkou cenu a zároveň zjednodušit práci jezdcům i týmům.
Nový vůz má už na první pohled modernizovaný design vycházející z aktuálního modelu GT3. Optimalizovaný podvozek pomáhá lepšímu proudění vzduchu a přidává přítlak na přední nápravě. Dále se zlepšila dynamika jízdy a jezdci mohou mnohem přesněji ovládat vůz v nájezdu do rychlých zatáček.
Cenné desetinky se podařilo najít i pod kapotou. Atmosférický šestiválcový motor o objemu čtyř litry nyní dodává výkon až 520 koňských sil, zatímco se podařilo zachovat životnost motoru na 100 hodin na trati. K tomu Porsche nabídne tři různé výfukové systémy pro snazší splnění rozličných regulací hluku napříč tratěmi či závodními sériemi. Přibyl také nový systém automatického restartu motoru.
Brzdy mají lepší chlazení a delší životnost, což pomůže zejména ve vytrvalostních závodech. Vylepšení se dočkal také posilovač řízení, který umožní lepší ovladatelnost na úzkých tratích, zejména v ulicích měst. S ovladatelností souvisí i vylepšení volantu a vlastně celého kokpitu. Obecně Porsche přidalo také řadu moderních elektronických vymožeností s cílem zvýšit bezpečnost i komfort závodníků v kokpitu.
„Stejně jako úspěšní předchůdci tohoto modelu, také nový 911 Cup posouvá hranice. Spojuje sériové komponenty z našich sportovních GT vozů s čistě závodními technologiemi a vytváří tak konzistentní a výkonově orientovaný koncept. Jízda s vozem této kategorie byla vždy vnímána jako velká výzva, což chceme zachovat. Přeci jen slouží pro výcvik našich Porsche juniorů. Úspěch tohoto konceptu nám jen potvrzuje množství vítězství a titulů,“ řekl Thomas Laudenbach, viceprezident Porsche Motorsport.
Do vývoje nového 911 Cup se zapojil také výrobce pneumatik Michelin, který připravil zcela novou generaci pneumatik speciálně pro tento vůz. Porsche nabízí nový vůz za 269 000 eur bez daně, v přepočtu přes 6 a půl milionů Kč.