Reklama
background
Le MansPreview

V sobotu odstartuje 93. ročník závodu 24 hodin Le Mans

Lukáš Redl

6 min čtení
 komentářů

/ Jeden z nejslavnějších závodů na světě je tady. O víkendu 14. až 15. června se odjede už 93. ročník tohoto legendárního podniku a my vám přinášíme to nejdůležitější, co potřebujete vědět, ať už patříte mezi experty nebo se chystáte sledovat poprvé.

Každý červen se rozburácejí motory na francouzském okruhu Circuit de la Sarthe, aby ožila tradice sahající až do roku 1923. Brutální, náročný, nervy drásající, ale také dechberoucí legendární závod 24 hodin Le Mans je letos na programu o víkendu 14. a 15. června.

A přestože se může zdát, že sledovat auta kroužící po trati celý den je záležitostí jen pro skalní fanoušky, opak je pravdou. Le Mans nabízí unikátní atmosféru, neskutečné příběhy a dramata, a žádný jiný závod neprověří jezdce i techniku tolik, jako právě tento. Také proto patří Le Mans do slavné triple crown, společně s Velkou cenou Monaka vozů Formule 1 nebo slavným oválovým závodem 500 mil Indianapolis.

View post on Instagram
 

Okruh

Circuit de la Sarthe měří přes 13,6 kilometrů a má 38 zatáček. Moderní vůz hypercar, tedy nejvyšší kategorie závodního prototypu, ujede jedno kolo za necelé tři a půl minuty. Loni vítězný vůz ujel celkem 311 kol a průměrně každé auto absolvovalo u mechaniků celkem 25 zastávek, tedy přibližně jednu každou hodinu.

Trať je kombinací závodního okruhu a veřejných silnic, které se přes rok běžně používají. Na jezdce čeká kombinace dlouhých rovinek, úzkých šikan a také technických pasáží. Během závodu se střídá nejen den a noc, ale zejména teploty i samotné počasí. Le Mans je tak opravdovou zkouškou odolnosti.

Startovní rošt

Do závodu nastoupí celkem 62 aut, 13 automobilek, rozdělených do tří kategorií. Vrcholnou kategorií je Hypercar, moderní hybridní prototyp a ta nejrychlejší třída. Většina z 21 hypercarů závodí v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC, ale několik posádek dorazí na pozvání z americké série IMSA. Poprvé se v této třídě na Le Mans představí Aston Martin.

Druhou kategorií jsou o něco pomalejší prototypy LMP2. Na startu jich bude 17 a všechny jen na základě pozvánky. Už několik let totiž nepatří do šampionátu WEC a posádky nejčastěji pochází z evropské ELMS. Zdaleka nejpočetnější třídou s 24 vozy jsou ale populární vozy GT3, kde se opět kombinuje WEC a zámořská série IMSA. V této kategorii čeká letos návrat do Le Mans značku Mercedes-AMG, a to hned s trojicí vozů.

Všichni navíc závodí na trati ve stejný čas. Zvládání předjíždění ostatních tříd zkrátka patří k Le Mans, ale naštěstí lze jednotlivé třídy rozpoznat taé pomocí barevně odlišených čísel na autě. Zatímco červená patří nejrychlejší hypercar, modrou barvu najdete u LMP2 a zelenou u LMGT3.

Na každé auto připadá trojčlenná posádka, celkem se tak na startovní listině nachází 186 závodníků. Ti se během závodu průběžně střídají, vždy přibližně po dvou hodinách. Jezdci musí dodržet striktní limity a rovnoměrně si mezi sebou rozdělit své stinty. Tady do hry vstupují také jezdecké kategorie dělící závodníky podle schopností.

U hypercarů jsou většinou ti nejzkušenější tovární jezdci kategorie platinum, tu mimochodem automaticky obdrží také jezdci Formule 1. Dále pak jsou profesionální a poloprofesionální závodníci na úrovni zlaté a stříbrné. Ti s nejmenším množstvím zkušeností jsou pak bronzoví. Mezi ně mohou být zařazeni i ti, pro které je závodění spíše jen koníčkem a svou účast si často i sami financují. Nejde však rozhodně o žádné amatéry a musí mít FIA licenci.

Ze slavných jmen se na startu objeví Jenson Button, Robert Kubica, Mick Schumacher, Nick Tandy, Sébestien Buemi, Antonio Giovinazzi, André Lotterer, Kevin Magnussen, Valentino Rossi, ale také závodnice Célia Martin nebo Jamie Chadwick.

Zajímavé odkazy:

Harmonogram

Časový harmonogram bývá neuvěřitelně našlapaný, a to kvůli opravdu rozsáhlému doprovodnému programu a ceremoniím. Volné tréninky a kvalifikace probíhají již ve středu a ve čtvrtek. Pátek je tradičně volný den, kdy závodí doprovodné série, než v sobotu v 16:00 odstartuje hlavní závod na 24 hodin.

Divácky tradičně nejzajímavější bývá noční fáze závodu, kdy veškerý život kolem utichá, jen část okruhu zůstává osvícena reflektory, a jezdci závodí v nejvyšších rychlostech v absolutní tmě. V tu dobu jsou také nejúchvatnější fotografie či záběry z kamer umístěných přímo na vozech.

DenČas (Praha)Událost

Středa

14.00

1. volný trénink

18.45

Kvalifikace LMP2 a LMGT3

19.30

Kvalifikace Hypercary

22.00

2. volný trénink

Čtvrtek

14.45

3. volný trénink

20.00

Hyperpole 1 - LMP2 a LMGT3

20.35

Hyperpole 2 - LMP2 a LMGT3

21.05

Hyperpole 1 - Hypercary

21.40

Hyperpole 2 - Hypercary

23.00

4. volný trénink

Sobota

16.00

Závod (24 hodin)

Balance of Performance

Důležitou součástí vytrvalostních závodů je také systém Balance of Performance, tedy BoP. Pomocí něj FIA upravuje charakteristiky vozů s cílem sestavit vyrovnané startovní pole. Zkrátka tak, aby nikdo neměl příliš velkou výhodu. To se týká zejména Hypercarů, ale podobný systém mají i vozy LMGT3.

Tabulka BoP se upravuje před každým závodem podle předchozích výkonů, ačkoliv v případě Le Mans mají velkou prioritu také simulace. Řeší se charakteristiky jako váha, celkový výkon, poměr výkonu a váhy, ale i maximální energie, kterou může vůz vynaložit během jednoho stintu. Většina z těchto parametrů se řeší elektronicky pomocí řídící jednotky.

Právě poslední parametr pak klíčový pro diváky, lze ho totiž sledovat na obrazovce jako tzv. virtuální palivovou nádrž. Ta v procentech zobrazuje, kolik přidělené energie vozu ještě zbývá. Spotřebovaná energie se měří pomocí senzorů přímo na zadní nápravě. Tato energie se vždy vrátí na 100% při zastávce v boxech. Pokud někdo vyčerpá úplně celou virtuální nádrž a k mechanikům se nedostane včas, nezastaví se, ale přijde velká časová penalizace.

Výsledky nedělního testu

V neděli proběhl oficiální testovací den, během kterého dostaly týmy dva úvodní měřené tréninky. Tento test je specifický tím, že se ho povinně musí zúčastnit všichni nováčci nebo ti, kteří Le Mans absolvovali naposledy před sezónou 2020. Ti všichni musí povinně na okruhu odjet 10 kol a k tomu mít splněné také předchozí testy na simulátoru.

Mezi hypercary stabilně nejrychlejší časy zajížděly vozy Ferrari a Toyota. Z testovacího dne je sice stále těžké soudit, jak na tom jednotlivé týmy jsou, ale začíná být jasné, že ani Alpine, Porsche či Cadillac nezůstávají příliš pozadu. Tempo chybělo ovšem, již tradičně, vozům Aston Martin a nedařilo se příliš ani Peugeotu. Ve třídě LMGT3 pak k nejrychlejším patřily Lexusy a Ferrari.

Výsledky testů:

Kde a jak závod sledovat

Celý závod lze tradičně vždy sledovat na obrazovkách televizní stanice Eurosport, ale zdaleka největší přístup nabídne online platforma FIAWEC.tv. O veškerém dění vás ovšem budeme informovat také my, a to prostřednictvím článků i sociálních sítí.

Související témata

 komentářů
Sdílej