Vzpomínka na Jochena Masse
/ Čtvrtého května opustila tento svět legenda okruhových závodů Jochen Mass. Za svůj život stihl vyhrát jeden závod ve Formuli 1 za tým McLaren. Poté za tým Sauber Mercedes vyhrál v roce 1989 legendární závod 24 hodin Le Mans.
Jochen Mass zahájil svou profesionální kariéru v mistrovství Evropy cestovních vozů s týmem Ford. Zde závodil s vozem Ford Capri RS2600. Vrchol této části jeho kariéry byl zisk titulu mistra Evropy v roce 1972 a poté vítězství v závodě 24 hodin Spa téhož roku. Vítězství dosáhl po boku další legendy Hanse – Joachima Stucka. Zajímavostí také může být, že jejich vítězství dodnes drží jeden rekord. Tím je nejdelší uražená vzdálenost. V závodě ujeli neuvěřitelných 4498 kilometrů. Toto prvenství možná již nikdy nebude překonané, protože se v roce 1972 ještě závodilo na staré, tedy 15 kilometrů dlouhé verzi okruhu Spa – Francorchamps.

Poté v roce 1973 debutoval Jochen ve Formuli 1 s týmem Surtees. V tom roce odjel pouze tři závody. První celou sezónu odjel Jochen až v roce 1974. Jeho nejlepším výsledkem u týmu Surtees bylo sedmé místo z Velké ceny Německa na okruhu Nürburgring v roce 1973.

Pro sezónu 1975 přestoupil Jochen Mass do McLarenu, kde závodil po boku úřadujícího mistra světa Emersona Fittipaldiho. V tomto roce Jochen dosáhl na svůj největší úspěch. Zvítězil ve Velké ceně Španělska, avšak toto vítězství bylo poznamenáno jinými událostmi. Rolf Stommelen při závodě havaroval a zranil několik diváků. Bohužel čtyři utrpěným zraněním na místě podlehly. Jednalo se o první vítězství německého jezdce ve Formuli 1 od roku 1961 a posledním do nástupu Michaela Schumachera. V konečném bodování skončil Jochen Mass na osmém místě.

V roce 1976 závodil po boku populárního Brita Jamese Hunta. Jochen se v této sezóně blýsknul dvěma třetími místy, a to v Jižní Africe a v Německu. Velká cena Německa je velmi známá kvůli havárii Nikiho Laudy. Ta byla velmi věrně zachycena ve filmu Rush (Rivalové) Rona Howarda. V tomto filmu je také možno spatřit Jochena Masse jako postavu, ale i jeho samotného. Jochen byl totiž pozván na natáčení, aby řídil „svůj“ vůz na trati ve filmu.

Sezóna 1977 byla pro Jochena poslední v týmu McLaren. Nejvýše v sezóně 1977 dosáhl Mass na druhé místo, a to na Velké ceně Švédska. Poté Mass ještě závodil ve Formuli 1 za týmy ATS, Arrows a March. Bezpochyby nejlepším výsledkem z této části Jochenovy kariéry bylo čtvrté místo v Monaku v roce 1980 za tým Arrows.

V roce 1978 se také Jochen Mass poprvé zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans v továrním týmu Porsche. Jeho kolegy byli legendy Jacky Ickx a Henri Pescarolo. Závod však nedokončili kvůli problémům s převodovkou na jejich voze Porsche 936/78. Podruhé se Jochen zúčastnil závodu v Le Mans v roce 1981. Po boku Verna Schuppana a Hurley Haywooda dokončil závod na 12. místě.

S nástupem skupiny C se jeho štěstí změnilo. V roce 1982 získal spolu Vernem Schuppanem v Le Mans druhé místo s novým Porsche 956. V roce 1983 se Jochen v šampionátu World Sportscar Championship, jehož součástí byl i závod 24 hodin Le Mans, umístil na třetím místě. V roce 1984 závodil i po boku tragicky zesnulého Stefana Bellofa. Do roku 1987 závodil Jochen s vozy Porsche, nejdříve 956 a poté 962, avšak úspěch v Le Mans mu stále unikal.

To se mělo změnit s přestupem do stáje Petera Saubera v roce 1988. V tomto roce se Jochen Mass ukázal i na české půdě. Dříve už v Čechách závodil s Fordem Capri. Tentokrát se jednalo o závod 360 kilometrů Brna, který byl součástí World Sportscar Championship. V závodě spolu s Jeanem–Louisem Schlesserem zvítězili před Jaguarem XJR–9 posádky Martin Brundle – John Nielsen. Na sestřih tohoto závodu se můžete podívat zde.

V roce 1989 se z týmu Petera Saubera oficiálně stal továrním týmem automobilky Mercedes-Benz. Vůz přešel z černého designu do klasické stříbrné. Tato kosmetická úprava se ukázala šťastnou také pro Jochena. Konečně totiž dovedli spolu s Manuelem Reuterem a Stanlym Dickensem svůj Sauber–Mercedes C9 číslo 63 vítězně do cíle. Zvítězili s náskokem pěti kol na týmové kolegy ve voze číslo 61. Tento závod byl podle mého názoru absolutní vrchol Massovy kariéry.

Do Le Mans se Jochen Mass vrátil ještě dvakrát, avšak ani jednou už nespatřil cíl. Po svém vítězství v roce 1989 se již Jochen blížil ke konci své kariéry. V letech 1990 a 1991 působil i nadále v stáji Sauber–Mercedes. Po jeho boku se střídali mladíci Michael Schumacher, Karl Wendlinger a Heinz–Harald Frentzen.

Poté se však již Jochen Mass stáhl z profesionálního závodění. Fanoušci ho mohli nespočetněkrát spatřit na akcích jako je Festival rychlosti v anglickém Goodwoodu. Také měl v oblibě italský závod Mille Miglia. Jochen Mass zemřel 4. května 2025 v důsledku komplikací spojených s mozkovou mrtvicí, kterou utrpěl v únoru tohoto roku. Čest jeho památce.