Reklama
background
mass brun motorsport

Vzpomínka na Jochena Masse

Jakub Fröhlich

5 min čtení
 komentářů

/ Čtvrtého května opustila tento svět legenda okruhových závodů Jochen Mass. Za svůj život stihl vyhrát jeden závod ve Formuli 1 za tým McLaren. Poté za tým Sauber Mercedes vyhrál v roce 1989 legendární závod 24 hodin Le Mans.

Jochen Mass zahájil svou profesionální kariéru v mistrovství Evropy cestovních vozů s týmem Ford. Zde závodil s vozem Ford Capri RS2600. Vrchol této části jeho kariéry byl zisk titulu mistra Evropy v roce 1972 a poté vítězství v závodě 24 hodin Spa téhož roku. Vítězství dosáhl po boku další legendy Hanse – Joachima Stucka. Zajímavostí také může být, že jejich vítězství dodnes drží jeden rekord. Tím je nejdelší uražená vzdálenost. V závodě ujeli neuvěřitelných 4498 kilometrů. Toto prvenství možná již nikdy nebude překonané, protože se v roce 1972 ještě závodilo na staré, tedy 15 kilometrů dlouhé verzi okruhu Spa – Francorchamps.

Foto: Ford Motor Co.

Poté v roce 1973 debutoval Jochen ve Formuli 1 s týmem Surtees. V tom roce odjel pouze tři závody. První celou sezónu odjel Jochen až v roce 1974. Jeho nejlepším výsledkem u týmu Surtees bylo sedmé místo z Velké ceny Německa na okruhu Nürburgring v roce 1973.

Foto: Martin Lee

Pro sezónu 1975 přestoupil Jochen Mass do McLarenu, kde závodil po boku úřadujícího mistra světa Emersona Fittipaldiho. V tomto roce Jochen dosáhl na svůj největší úspěch. Zvítězil ve Velké ceně Španělska, avšak toto vítězství bylo poznamenáno jinými událostmi. Rolf Stommelen při závodě havaroval a zranil několik diváků. Bohužel čtyři utrpěným zraněním na místě podlehly. Jednalo se o první vítězství německého jezdce ve Formuli 1 od roku 1961 a posledním do nástupu Michaela Schumachera. V konečném bodování skončil Jochen Mass na osmém místě.

Foto: The Cahier Archive

V roce 1976 závodil po boku populárního Brita Jamese Hunta. Jochen se v této sezóně blýsknul dvěma třetími místy, a to v Jižní Africe a v Německu. Velká cena Německa je velmi známá kvůli havárii Nikiho Laudy. Ta byla velmi věrně zachycena ve filmu Rush (Rivalové) Rona Howarda. V tomto filmu je také možno spatřit Jochena Masse jako postavu, ale i jeho samotného. Jochen byl totiž pozván na natáčení, aby řídil „svůj“ vůz na trati ve filmu.

Foto: The Cahier Archive

Sezóna 1977 byla pro Jochena poslední v týmu McLaren. Nejvýše v sezóně 1977 dosáhl Mass na druhé místo, a to na Velké ceně Švédska. Poté Mass ještě závodil ve Formuli 1 za týmy ATS, Arrows a March. Bezpochyby nejlepším výsledkem z této části Jochenovy kariéry bylo čtvrté místo v Monaku v roce 1980 za tým Arrows.

Foto: Motorsport Images

V roce 1978 se také Jochen Mass poprvé zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans v továrním týmu Porsche. Jeho kolegy byli legendy Jacky Ickx a Henri Pescarolo. Závod však nedokončili kvůli problémům s převodovkou na jejich voze Porsche 936/78. Podruhé se Jochen zúčastnil závodu v Le Mans v roce 1981. Po boku Verna Schuppana a Hurley Haywooda dokončil závod na 12. místě.

Foto: Girardo & Co. Archive

S nástupem skupiny C se jeho štěstí změnilo. V roce 1982 získal spolu Vernem Schuppanem v Le Mans druhé místo s novým Porsche 956. V roce 1983 se Jochen v šampionátu World Sportscar Championship, jehož součástí byl i závod 24 hodin Le Mans, umístil na třetím místě. V roce 1984 závodil i po boku tragicky zesnulého Stefana Bellofa. Do roku 1987 závodil Jochen s vozy Porsche, nejdříve 956 a poté 962, avšak úspěch v Le Mans mu stále unikal.

Foto: Luc Warnotte

To se mělo změnit s přestupem do stáje Petera Saubera v roce 1988. V tomto roce se Jochen Mass ukázal i na české půdě. Dříve už v Čechách závodil s Fordem Capri. Tentokrát se jednalo o závod 360 kilometrů Brna, který byl součástí World Sportscar Championship. V závodě spolu s Jeanem–Louisem Schlesserem zvítězili před Jaguarem XJR–9 posádky Martin Brundle – John Nielsen. Na sestřih tohoto závodu se můžete podívat zde.

Foto: Automobil

V roce 1989 se z týmu Petera Saubera oficiálně stal továrním týmem automobilky Mercedes-Benz. Vůz přešel z černého designu do klasické stříbrné. Tato kosmetická úprava se ukázala šťastnou také pro Jochena. Konečně totiž dovedli spolu s Manuelem Reuterem a Stanlym Dickensem svůj Sauber–Mercedes C9 číslo 63 vítězně do cíle. Zvítězili s náskokem pěti kol na týmové kolegy ve voze číslo 61. Tento závod byl podle mého názoru absolutní vrchol Massovy kariéry.

Foto: 24h du Mans

Do Le Mans se Jochen Mass vrátil ještě dvakrát, avšak ani jednou už nespatřil cíl. Po svém vítězství v roce 1989 se již Jochen blížil ke konci své kariéry. V letech 1990 a 1991 působil i nadále v stáji Sauber–Mercedes. Po jeho boku se střídali mladíci Michael Schumacher, Karl Wendlinger a Heinz–Harald Frentzen.

Foto: Mercedes-Benz

Poté se však již Jochen Mass stáhl z profesionálního závodění. Fanoušci ho mohli nespočetněkrát spatřit na akcích jako je Festival rychlosti v anglickém Goodwoodu. Také měl v oblibě italský závod Mille Miglia. Jochen Mass zemřel 4. května 2025 v důsledku komplikací spojených s mozkovou mrtvicí, kterou utrpěl v únoru tohoto roku. Čest jeho památce.

 komentářů
Sdílej