Dodavatel paliv pro WRC P1 Fuels je na pokraji krachu
/ Dodavatel paliv pro šampionát WRC P1 Fuels se dostal do velkých finančních potíží. Zašlo to už tak daleko, že byl 10. února umístěn do insolvenčního řízení. Problémy se dotkly už i samotné dodávky paliv. Kvůli nevyřízeným celním poplatkům se dodávka pro Safari Rally Kenya zasekla v přístavu v Mombase. Celní poplatky musela zaplatit samotná FIA, aby zajistila hladký průběh závodu.
P1 Fuels je jediný dodavatel pro šampionát FIA WRC od roku 2022, tedy od zavedení syntetických paliv do šampionátu. Finanční problémy P1 Fuels se nejdříve projevili v šampionátu DTM. Zde firma P1 Fuels již nebyla schopna pokračovat v dodávkách paliva pro šampionát. Před pár dny vyšla z několika zdrojů na povrch, prozatím neoficiální, informace, že ji nahradí Coryton Advaced Fuels. Coryton převezme roli dodavatele i pro šampionáty ADAC GT Masters a ADAC GT4 Germany.
Kvůli dosavadní situaci je jasné, že FIA bude za P1 Fuels hledat náhradu, a to potvrdil i web Dirtfish, který o tomto problému informoval jako první. Ve své zprávě také na webu Dirtfish uvedli, že se již snaží o navázání kontaktu se společností P1 Fuels, aby získali jejich vyjádření. Také zmínili, že by od závodu na Kanárských ostrovech mohla být novým dodavatelem společnost Aramco.
My také vidíme saudskoarabskou státní společnost Aramco jako nejžhavějšího kandidáta na nového dodavatele syntetických paliv pro WRC, a to hned z několika důvodů. Prvním je fakt, že společnost Aramco pomáhala s vývojem paliv společnosti P1 Fuels po technické stránce. Dalším důvodem je letos debutující Rally Saudi Arabia. Saudskoarabská vláda by mohla chtít finančně investovat do aktuální situace ve WRC aby si zlepšila image a ukázala týmům i fanouškům, že jejich rally proběhne bez problémů a bude dobře finančně zajištěna.
Poslední bod, mimo nespornou finanční výhodu nad ostatními ropnými společnostmi, je rok 2026 a Formule 1. Tam se také plánuje přechod na 100% udržitelná paliva. Vývojem paliv ve WRC by mohlo Aramco získat určitou výhodu nad ostatními dodavateli v F1. Pro FIA by to také byla velká úleva, jelikož finanční potíže v Saudské Arábii opravdu v blízké budoucnosti nehrozí.
Mezi dalšími kandidáty jsou společnosti TotalEnergies, Shell a BP. Francouzská společnost TotalEnergies by mohla vypadat jako vhodný kandidát hned z několika důvodů. V současné době se angažuje v mnoha odvětvích motorsportu. V F1 dodává palivo týmu Alpine, ale především je hlavním dodavatelem paliv pro FIA WEC, kde je i titulním sponzorem týmu Peugeot. V šampionátu WRC se také angažovala dlouhou dobu, a to jako hlavní sponzor týmu Citroen. S nimi dosáhli mnoha úspěchů.
Dalším možným kandidátem je všem moc dobře známá britsko-nizozemská společnost Shell. Většinu lidí by asi první napadla spolupráce s týmem Ferrari v F1. Mě však první napadlá spolupráce s týme Hyundai Motorsport v šampionátu WRC. Shell je jejich hlavním sponzorem, a to od obnovení projektu Hyundai v roce 2014. Finanční nouze tedy nehrozí ani zde a je dost dobře možné, že by společnost Shell měla zájem svůj post ve světě rally ještě více zvýraznit, tím, že se stanou dodavatelem syntetických paliv pro celý šampionát.
Posledním vážnějším kandidátem je britská společnost BP a její odnož Castrol. BP má také dalekosáhlé zkušenosti a historii v motorsportu. Značka Castrol je neodmyslitelně spojena s továrním úsilím týmu Toyota v devadesátkách. Společnost BP poté v roce 2003 začala spolupracovat s týmem M-Sport a jejich partnerem je dodnes. BP je také zapojeno v F1. Spolupracuje s týmem Red Bull, avšak s přechodem na nová pravidla v roce 2026 se všeobecně očekává, že je nahradí dříve zmiňované Aramco. BP by tedy také splňovalo podmínky úspěšného kandidáta a také by to pro ně byl rozhodně zajímavý a přínosný projekt.
Dříve zmiňovaná společnost Coryton Advanced Fuels se na post dodavatele paliv pro WRC příliš nehodí. Je sice pravda, že se např. podílely na vývoji udržitelných paliv ve spolupráci s M-Sportem v roce 2021 a nebo dodávali palivo týmu Prodrive na Dakaru a proto mají zkušeností dostatek. Problém vězí jinde. Tím je jejich v porovnání s předešlými giganty malá distribuční síť. Marketingově malé jméno Corytonu by jistě také sehrálo svojí roli.
I přes tohle všechno si však myslím, že nejpravděpodobnější volbou je právě společnost Aramco. Prim při rozhodování bude hrát schopnost zajistit dodávky na všechny závody WRC, a to pro Aramco nebude problém. Určitě si nyní říkáte, že toto zvládnou i zbylé společnosti. Proč tedy právě Aramco? Dle mého úsudku je to čistě kvůli jejich zdánlivě neomezenému finančnímu kapitálu. Zbylé zmíněné společnosti jsou také velké, avšak by rozhodně nebyli schopné vynaložit na tento projekt, takový počet peněz jako právě Aramco. Pravdu se podle všeho dozvíme až po Safari, a proto nám nyní nezbývá nic jiného, než počkat s jakým řešením FIA přijde.