Evans triumfuje v Rally Safari Kenya
/ Elfyn Evans a Scott Martin vyhráli druhý závod v řadě. Druzí byli Ott Tänak a Martin Järveoja. Třetí skončili Thierry Neuville a Martijn Wydaeghe. Po havárii Katsuty na Powerstage se na čtvrté místo posunul Sami Pajari. Nejlepší pětici uzavřela posádka Grégoire Munster – Louis Louka. Ve WRC2 vyhrál s velkým náskokem Gus Greensmith. Druhý byl, i po převrácení na střechu, Solans.
Poslední den Safari Rally Kenya se měl nést v duchu souboje Toyot a Hyundaiů o pódium. První rychlostka dne, RZ 17, promluvila jasně ve prospěch Hyundaiů. Zkoušku vyhrál Tänak o 1,8 vteřiny před týmovým kolegou Neuvillem. Třetí čas zaznamenal Kalle Rovanperä. Pro něj to byl však poslední změřený čas. Na přejezdu musel vyměnit řemen alternátoru. To se mu bohužel nepovedlo, a proto byl nucen z pátého místa celkově ze soutěže odstoupit. Protože odstoupil v rámci nedělní etapy, nebyl klasifikován v cíli. Ve skupině WRC2 RZ17 Mzabibu 2 vyhrál Gus Greensmith před Janem Solansem o 0,4 vteřiny. Kajto zde ztratil na Greensmithe další 2 desetiny vteřiny a tím zaznamenal třetí čas.
RZ 18 Oserengoni 1 měřila 18.3 kilometrů. Vítězem zde byl Takamoto Katsuta. Naznačil tak, že se nevzdá z boje o třetí místo jen tak. Druhý Adrien Fourmaux na něj ztratil 3,5 vteřiny. V neděli se Fourmaux vrátil na trať s jediným cílem. Vyhrát tzv. „Super Sunday“ a Powerstage a tím si připsat 10 bodů, aby sobě týmu alespoň nějak vynahradil předešlé problémy. První startovní pozice mu tu však moc neulehčovala. Třetí na RZ 18 byl Thierry Neuville, který bránil dříve zmiňované třetí místo před Katsutou.
Ve WRC2 se zde udál finální zlom. Jan Solans zhruba 15 kilometrů od startu převrátil svou Toyotu GR Yaris Rally2 na střechu. Tím na vedoucího Greensmithe ztratil skoro 3 minuty a bylo rozhodnuto. Vítězem zkoušky byl Oliver Solberg, který druhému Greensmithovi nadělil 13,6 vteřiny.
Poslední zkouška první nedělní sekce, RZ 19 Hell‘s Gate 1 s sebou také přinesla patřičné zážitky. Největším příběhem této RZ byli problémy Grega Munstera. Ten kousek před cílem rapidně zpomalil. Ve „stopce“ sdělil, že se jedná o problém s převodovkou. Tým M-Sport v servisu předvedl neuvěřitelný výkon, když dokázali převodovku na Munsterově voze vyměnit v 15minutovém servisu. Munster vyjel ze servisu jen o jednu minutu pozdě. Dostal tedy pouze 10vteřinovou penalizaci.
RZ vyhrál Adrien Fourmaux. Druhý byl Thierry Neuville se ztrátou 2,8 vteřin. Třetí čas zajel Takamoto Katsuta. Na vítěze ztratil 4,5 vteřiny. Před posledními dvěma rychlostkami ztrácel Taka na Thierryho 37 vteřin, což už, bez Belgičanovy chyby ve zbývajících 28 kilometrech, nemohl sjet. I přestože byla šance malá, dostal Katsuta v servisu pokyn zaútočit a tím pádem jet na limitu možností.
Ve skupině WRC2 i přes probrždění odbočky opět vyhrál Oliver Solberg. Druhý Greensmith a třetí Kajetanowicz na něj ztratili něco okolo 13 vteřin. Čtvrtá posádka Jan Solans – Rodrigo Sanjuan musela tuto zkoušku projet v motorkářských brýlích, jelikož problémy na předešlé rychlostce přišli o čelní sklo.
Druhá sekce se už skládala jen ze dvou rychlostních zkoušek. První z nich byla RZ 20 Oserengoni 2. Jejími 18 kilometry opět nejrychleji prosvištěl Takamoto Katsuta. O 6 desetin za ním zaostal Adrien Fourmaux. Třetí čas si opět připsal Thierry Neuville se se ztrátou 4,5 vteřin. Nejrychlejší trojice byla tedy stejná jako v prvním průjezdu této RZ. Čtvrtý čas si připsal Tänak a pátý Munster.
WRC2 opět vévodil Oliver Solberg, který se marně snažil dostihnout Daniela Chwista na čtvrtém místě. Na Daniela po této RZ ztrácel přes 5 minut. Druhý byl Grennsmith a třetí Solans. Oba s podobnou ztrátou, okolo 34 vteřin.
Poté již následovala závěrečná rychlostní zkouška rally, Hell’s Gate 2. Poslední RZ rally nabývá důležitosti hlavně kvůli možnému zisku až pěti bodů. Vítězem se stal Adrien Fourmaux. Druhý byl Thierry Neuville, třetí Ott Tänak, čtvrtý Grégoire Munster a pátý Sami Pajari. Těchto pět si připsalo bonusové body opačné k jejich umístění. Fourmaux dostal 5, Neuville 4 atd.
Powerstage si také schovala poslední drama celé rally. Jezdec Toyoty Takamoto Katsuta hned ze začátku chyboval a šel přes střechu. Fanoušci ho převrátili zpět na kola a do cíle RZ dojel pomalým tempem. Úplný cíl však Taka s Aaronem nespatřili, jelikož byli nuceni na přejezdu do finálního servisu odstoupit. Toto nebyla rána jen pro posádku, ale také pro tým Toyota, jelikož Sami Pajari nemůže pro tým bodovat do šampionátu konstruktérů. Ve skupině WRC2 powerstage vyhrál Solberg před Greensmithem a Solansem.
O vítězné posádce Elfyn Evans – Scott Martin zatím nebyla řeč a má to jednoduchý důvod. Elfyn a Scott se celou nedělní etapu drželi při zemi a využívali svého 2minutového náskoku. Safari Rally Kenya proto pohodlně vyhráli s náskokem 1 minuty a 10 vteřin. Elfyn je také prvním britským vítězem Safari od posledního triumfu Colina McRae v roce 2002. Druhá skončila nejlepší posádka týmu Hyundai Shell Mobis WRT Ott Tänak – Martin Järveoja. Třetí byli jejich týmový kolegové Thierry Neuville a Martijn Wydaeghe.
Čtvrté místo a hromadu zkušeností si ze Safari odváží Sami Pajari a Marko Salminen. Kromě pátečních defektů se v klidu drželi svého tempa a nedělali vážné chyby. Na vítěze ztratili 7 minut a 19 vteřin. Pátí v cíli byli Grégoire Munster a Louis Louka. Munster v cíli prozradil, že kromě technických problémů s autem měl i jednu osobní těžkost. Ve středu během shakedownu mu zemřel dědeček, a proto Greg věnoval tento výsledek právě jemu. Za celou naší redakci vyjadřujeme upřímnou soustrast.
Šestá celkově a první ve WRC2 byla posádka Gus Greensmith – Jonas Andersson s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Ti na Safari zvítězili podruhé v řadě a se suverénním náskokem. Druhá posádka Jan Solans – Rodrigo Sanjuan na ně po nedělních problémech ztrácela 3 minuty a 15 vteřin. Třetí posádka Fabrizio Zaldivar – Marcelo Der Ohannesian na Greensmithe s Anderssonem v cíli ztrácela neuvěřitelných 21 minut a 27 vteřin. Posádka Oliver Solberg – Elliott Edmondson nakonec skončila pátá se ztrátou 4 minuty 10 vteřin na čtvrtého Chwista s Hellerem. Nejlepší z keňských posádek byli Carl Tundo – Tim Jessop na šestém místě se ztrátou téměř jedné hodiny.
Tým Toyota Gazoo Racing WRT si přes další vítězství poprvé z Keni odváží méně bodů než Hyundai. Tým Toyota si na Safari přičetl pouze 28 bodů Elfyna Evanse, zatímco Hyundai získal bodů padesát. M-Sport Ford na Safari získal 22 bodů.
Letošní Safari Rally Kenya byla nevídaně náročná. To podtrhuje fakt, že do cíle bez Super Rally dojelo pouze jedenáct posádek. Letošní Safari tak připomněla léta dávno minulá, kdy do servisu přijížděla auta bez kusů karoserie a někdy i bez důležitějších součástek. Příští zastávka šampionátu WRC bude premiérový závod na Kanárských ostrovech. Po rozbité šotolině a blátě se týmy přesunou na zamotané horské asfaltové cesty tropických ostrovů. Rally Islas Canarias startuje 24. dubna.
Kompletní výsledky Safari Rally Kenya si můžete prohlédnout zde.