Katastrofa jménem kandidátský podnik na závod WRC v Saudské Arábii
/ Uplynulý víkend se konal kandidátský závod na podnik WRC v Saudské Arábii. Podle oficiální zprávy vše proběhlo hladce, ale opak je pravdou. 22 přihlášených posádek a pouze 9 s vozy kategorie Rally2 byl první problém. Dále se na dojmu ze soutěže podepsaly tři zrušené rychlostky a jedna se startem zpožděným o celou hodinu.
Na konci listopadu se má v Saudské Arábii konat závěrečný podnik letošní sezóny WRC. Minulý víkend se v Džiddě konal kandidátský závod pro tento podnik. Oficiální zpráva sice udává, že závod proběhl bez větších problémů, realita však byla úplně jiná.
Problémy začaly ještě před startem. Tím narážím na neskutečně malý počet startujících posádek. Do závodu se přihlásilo pouze 22 posádek a pouze 9 z nich bylo vybaveno technikou kategorie Rally2. Od začátku bylo proto jasné, že Nasser Al-Attiyah a Juho Hänninen budou závodit v úplně jiném tempu než zbytek posádek.
Další problém bylo rozložení závodu. Závod celkově měřil 840 kilometrů, avšak pouze 190 z nich mělo být závodních. Píšu mělo, protože jich v závodním tempu posádky odjely pouze 140. V první etapě došlo totiž ke zrušení tří rychlostních zkoušek. Oficiální důvod zrušení všech třech zkoušek byly bezpečnostní obavy. Jestli tomu však doopravdy tak bylo, asi neví nikdo jiný než přímí účastníci rally a její organizátoři. Třešničkou na dortu páteční etapy bylo zpoždění startu RZ5 o celou jednu hodinu. Upřímně se domnívám, že pokud měly týmy problém s dlouhými přejezdy na Central European Rally, tak v Saudské Arábii tomu nebude jinak.
Sobotní etapa se poté naštěstí odjela bez větších problémů. V cíli byl nejrychlejší Nasser Al-Attiyah s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Druhý byl se ztrátou 1 minuty a 37 vteřin Juho Hänninen s vozem Toyota GR Yaris Rally2. Juhova účast na tomto závodě však není náhodná. Spolu se spolujezdkyní Janni Hussi je tým Toyota Gazoo Racing vyslal sbírat data právě na plánovaný listopadový závod.
„Je to dobrý pocit vyhrát. Dobré je také, že se opět jela rally v Saudské Arábii. Už se nemůžu dočkat na listopadový závod. Ten bych chtěl absolvovat s vozem kategorie Rally1,“ komentoval rally Nasser Al-Attiyah.
„Ušlo to. Viděli jsme všechny zkoušky a hodně se toho naučili. Z tohoto hlediska byl náš výlet na Blízký východ úspěšný, avšak králem je tu Nasser. Toho jsem si byl vědom už před závodem, a proto pro mě není výsledek tak důležitý. Bylo super se s Nasserem zase potkat po tolika letech a zase proti sobě závodit,“ dodává Juho Hänninen.
Uplynulý kandidátský závod měl zodpovědět mnoho otázek, avšak ještě více jich vyprodukoval. Jsem si zcela jist, že kdyby se podobně odjel kandidátský závod kdekoliv mimo Blízký východ, tak by byla FIA hrubě nespokojena. Zatím to však vypadá, že nespokojení jsou jen fanoušci. Hlavní otázkou tedy zůstává, zda se arabským šejkům povede zlepšit svou organizaci před závěrečným závodem sezóny WRC?