Reklama
background
world rx 256 kym ring podium

Kontroverzní mistrovství Evropy a světa rallycrossu na KymiRingu

Jakub Fröhlich

5 min čtení
 komentářů

/ Čtvrtý závod evropského i světového rallycrossového šampionátu na finském KymiRingu s sebou přinesl značnou dávku kontroverze napříč všemi třemi kategoriemi. Nejhůře však pravděpodobně dopadla kategorie WorldRX a její finále, které nakonec vyhrál Ole Christian Veiby.

Ještě před premiérovým závodem evropského a světového rallycrossového šampionátu na KymiRingu došlo k jedné věci, která se v motorsportu vidí jen zřídka. Tým Hansen Motorsport po neshodách s hlavním sponzorem neměl dostatek peněz na dokončení sezony. Do této situace se však vložil CE Dealer Team spolu s jejich sponzorem Volvo CE a podal rodině Hansenových pomocnou ruku.

View post on Instagram
 

Ve Finsku se tak fanoušci mohli těšit na zajímavé závody, a to jak z pohledu rozložení trati, tak startovní listiny. Z kvalifikačních rozjížděk vyšel nejlépe Johan Kristoffersson se třemi vítězstvími. Z druhého místa do finále konzistentní Niclas Grönholm. Vítěz třetí rozjížďky Ole Christian Veiby startoval ze třetího místa, tedy z druhé řady po boku Kevina Hansena.

View post on Instagram
 

Finále kategorie World RX se stalo kontroverzním hned z první zatáčce, kde došlo k menší strkanici. Na výjezdu ze zatáčky poté Johan Kristoffersson trefil zadní částí svého VW Polo vůz PWR RX1e Niclase Gröhnolma. Náraz však byl tak silný, že Grönholma vyřadil z finále. Náraz na baterku byl totiž příliš silný, a tak se jeho vůz bezpodmínečně zastavil.

View post on Instagram
 

„Není pochyb, že je to neuspokojivý výsledek, poté co měl Niclas vítězství ve svých rukou. Mnohem více mě však zklamalo chování Juhy Rytkönena a Johana Kristoffersona na trati. Nikdy předtím takhle nezávodili. Bylo to velmi nesportovní,“ komentoval situaci Niclasův otec a manažer Marcus Grönholm. Sám Niclas řekl jen toto „Není to ten výsledek, který jsme chtěli, ale alespoň jsme celý víkend jezdili čistě na rozdíl od určitých jiných jezdců.“

View post on Instagram
 

Z finále se poté stal dvojboj Kristofferssona a Veibyho. Vítězem se nakonec stal Veiby, který celé finále ukazoval lepší tempo a výsledek nakonec zpečetil defekt Kristofferssona v posledním kole. Třetí místo je zadostiučiněním pro Kevina Hansena, ale i celý tým Hansen Motorsport.

View post on Instagram
 

Kategorie Euro RX1 byla ještě peprnější. V semifinále došlo ke kontaktu mezi Yurym Belvskiym a Mikou Liimatainenem. Nejdříve byl za viníka určen Belevskiy, ale poté bylo rozhodnutí obráceno a viníkem se nakonec stal Liimatainen a do finále se tak nedostal. Kvůli tomu se navíc musel odsouvat start finále této kategorie.

View post on Instagram
 

Upřímně řečeno je finále kategorie Euro RX1 velmi složité popsat, jelikož se toho v šesti kolech stalo tolik, že pouze zmíním výsledky a odkážu vás na záznam. Protože tuto podívanou byste si neměli nechat ujít. Nakonec se z vítězství mohl radovat Maiko Taam, jeden z nadějných mladíků. Druhé místo bral Mats Öhman, jenž svoje Polo ovládá pouze rukami, jelikož je ochrnutý. Třetí skončil Mikko Ikonen.

View post on Instagram
 

V kategorii Euro RX3 jsme tentokrát měli jen jednoho českého zástupce, a to Libora Teješe. Ten se propracoval do finále, které opět bylo velmi kontroverzní. V první zatáčce došlo ke kontaktu i v této kategorii. Dva jezdci startující z první řady João Ribeiro a Rytis Gurklys se trefili a Gurklys skončil roztočený mimo trať.

View post on Instagram
 

Gurklys se snažil stahovat zpět, ale jedním optimistickým pokusem o předjetí Sámuela Kovácse se připravil o šance na lepší než šesté místo. Této situace využil Libor Teješ a dostal se až do souboje o třetí místo, které bravurně ubránil Rogerio Sousa. Je však důležité dodat, že vítěz Ribeiro ještě nemusí vítězem zůstat. Byl vybrán na kontrolu paliva, a proto by se Teješ ještě mohl posunout na podium.

View post on Instagram
 

Poslední závod sezony mistrovství Evropy a poslední dva mistrovství světa se bude konat, stejně jako vloni v Turecku na Istanbul Parku. Upřímně jsem docela zklamaný, že po tak dlouhém utajování místa konání posledního závodu rallycrossového šampionátu mistrovství světa se pojede dvakrát za sebou v Turecku, i když je po světě mnoho dalších zajímavých tratí.

View post on Instagram
 

Příkladem, jak uspořádat pořádný rallycrossový závod může být tento víkend ve francouzském Lohéac. Zde se bude jen nejvyšší kategorie, tedy Supercar se spalovacími motory, účastnit 35 vozů a známí jezdi, jako Andreas Bakkerud nebo Klara Andersson. Celkově se tohoto závodu bude účastnit téměř 150 vozů napříč různými kategoriemi.

View post on Instagram
 

Související témata

 komentářů
Sdílej