Lousada favorizovala elektromobily
/ První závod letošní sezóny World a Euro RX se konal na portugalském okruhu Lousada. Po velmi těsném finále se z vítězství ve World RX radoval Niclas Grönholm. Euro RX1 vyhrál Yury Belevskiy a Euro RX3 Joao Ribeiro. Libor Teješ v Euro RX3 skončil pátý a Václav Tůma dvanáctý.
Čerstvě zrekonstruovaný okruh Lousada hostil první podnik mistrovství světa a Evropy v rallycrossu. Závodili zde tedy hned tři kategorie vozů. Naši rekapitulaci začneme s tou nejslabší, tedy Euro RX3. Vozy této kategorie jsou samozřejmě stále velmi rychlé stroje, avšak jsou omezené pohonem pouze přední nápravy.
Po čtyřech kvalifikačních rozjížďkách se na čele nacházel Joao Ribeiro, který vyhrál všechny čtyři rozjížďky. Český zástupce Libor Teješ se díky jednomu druhému, jednomu čtvrtému a dvěma sedmým časům nacházel po kvalifikacích na třetím místě. Druhý český zástupce Václav Tůma byl po rozjížďkách jedenáctý.
Přes semifinále však postoupil jen Teješ, a to ze třetího místa ve svém semifinále. To znamenalo, že do finále startoval z vnitřní strany třetí řady. Finále však žádná překvapení nepředvedlo, jelikož si Joao Ribeiro dojel pro vítězství s náskokem přes 4 vteřiny. Teješ skončil pátý, když v posledním kole předjel Rityse Gurklyse.
Skupina Euro RX1 také měla jasného vítěze a tím byl Yury Belevskiy. Stejně jako Ribeiro vyhrál všechny čtyři rozjížďky a poté i semifinále a finále. Z druhého místa se v cíli finále mohl radovat Damia Litwinowicz a ze třetího Mika Liimatainen.
Pro fanoušky byla pravděpodobně právě tato kategorie nejzajímavější na pohled, a to hlavně kvůli specifikaci aut. Jelikož zde závodí vozy vrcholné éry moderního rallycrossu, tedy Supercary postavené podle pravidel identickým těm, které platily pro World RX do roku 2019. Kromě vzhledu jsou průjezdy těchto vozů velmi efektní na pohled.
Ve World RX byl souboj o vítězství o poznání těsnější. Už v rozjížďkách se totiž prokázalo, že tato trať do značné míry favorizuje elektromobily oproti vozům s klasickým spalovacím motorem. Hlavní výhoda pocházela z lepšího odpichu od startovní čáry a jelikož je cílová rovinka na Lousadě poměrně dlouhá, tak elektromobily získaly značný náskok již před první zatáčkou.
Výsledky rozjížděk tento fakt ještě více podpořily. Jejich vítězem se totiž stal Niclas Grönholm, který závodí s elektromobilem CE Dealer Teamu. Druhý však byl Johan Kristoffersson hájící klasickou koncepci spalovacího motoru. Třetí místo si po rozjížďkách připsal Timmy Hansen, jehož Peugeot je také elektromobil.
Ve finále se nacházel směsice čtyř elektromobilů od CE Dealer Teamu a Hansen Motorsportu a dvou klasických vozů od KMS. Krátce po startu se na pozici lídra dostal Niclas Grönholm a do konce závodu ho již nikomu nepůjčil. Vítězstvím ve finále tak potvrdil svou kvalifikační formu. V poslední zatáčce se srazili bratři Hansenové, když si chtěl Timmy za každou cenu udržet druhou pozici. To se mu sice povedlo, ale jeho bratra Kevina tento manévr stál třetí místo, jelikož ho předjel Ole Christian Veiby.
Nyní když už máme výsledkovou část za sebou, chtěl bych se trochu pověnovat spekulacím. Asi nejvýznamnější věc je výkonnost mezi technologiemi. Andreas Bakkerud sbíral data s referenčním vozem i během závodu. Po každé ze čtyř rozjížděk kategorie World RX se vydal na trať a zajel si svojí sólo rozjížďku. Sami jezdci tvrdí, že na příštím závodě se miska vah vychýlí ve prospěch spalovacích aut. Trať Höljes je velmi rychlá a vyžaduje stabilitu vozu, což jsou vlastnosti, které spíše favorizují vozy klasické koncepce.
Druhá věc, která mě na tomto závodě zaujala jsou reklamy společnosti Red Bull. Při testování se na vozech týmů KMS a Hansen Motorsport nacházely reklamy Red Bull, ale pro závod byly z vozů sundány. Na kombinézách jezdců však tyto reklamy zůstaly. Proto mi nezbývá, než se ptát proč se toto stalo? Upřímně řečeno důvodů může být několik. Od nařízení FIA jakožto promotéra po protest týmů proti podmínkám Red Bullu. Osobně si myslím, že je příliš brzy na to vyvozovat nějaké závěry.
Druhý závod sezóny ve švédském Höljes by mohl leccos napovědět v obou ohledech, avšak na to si budeme muset počkat až do prvního prázdninového víkendu, kdy se tento závod koná.