Reklama
background
lousada 25 preseason

Mistrovství světa v rallycrossu je zpět

Jakub Fröhlich

4 min čtení
 komentářů

/ Od minulého víkendu týmy usilovně testují před prvním závodem v Portugalsku na nově přestavěné trati Lousada. V rámci testování proběhla i oficiální evaluace výkonnosti vozů od FIA. Andreas Bakkerud stanovil referenční čas nejdříve s vozem ze sezóny 2019 a poté se všemi stávajícími auty. Podle těchto dat bude FIA vyrovnávat vozy se spalovacím a elektrickým motorem.

Začátek rallycrossové sezóny už klepe na dveře. Už minulý týden se týmy světového šampionátu přesunuly na okruh Lousada v Portugalsku. Ten prošel rozsáhlou rekonstrukcí a ke změně došlo i v umístění jokerlapu. Oproti dřívějšku se už nenachází v první zatáčce, což je změna, kterou si pochvalují hlavně jezdci.

View post on Instagram
 

Kromě testování se však na Lousadě udála i další důležitá událost, a to tzv. test pro zajištění rovnosti mezi koncepty. V šampionátu World RX totiž mohou závodit vozy poháněné klasickým spalovacím, ale i elektrickým motorem. Proti elektrickým vozům CE Dealer Teamu a Hansen Motorsportu hájí čest spalovacích motorů tým Kristoffersson Motorsport. Je zajímavé, že oproti jiným disciplínám má v rallycrossu „elektromobil“ určité nezpochybnitelné výhody. Hlavní z nich je neskutečný, ale hlavně okamžitý točivý moment a s ním přichází možnost protáčet kola, která dovoluje držet auto v powerslidu mnohem déle a snadněji.

View post on Instagram
 

Ale zpět k vyrovnání konceptů. Zde si FIA zavolala na pomoc vicemistra z roku 2019 Andrease Bakkeruda. Ten na Lousadě nejdříve stanovil referenční čas s Peugeotem 208 Timmyho Hansena, tedy paradoxně s autem, které ho v roce 2019 porazilo. Poté zajel Bakkerud čas s vozem každého z přihlášených týmů. FIA plánuje podle získaných dat zajistit rovné pole a tím pádem velmi těsné závodění. Sám Bakkerud letos v celém šampionátu World RX nezávodí, ale netajil se zájmem o zisk divoké karty na jeden nebo dva závody. Navíc i on pro letošek přezbrojil a přichystal pro norské mistrovství nový vůz Ford Puma.

View post on Instagram
 

Královská třída je plná zvučných jmen. Za CE Dealer se na start postaví Niclas Grönhlom a Klara Andersson, za Hansen World RX Team Timmy a Kevin Hansenovi a za Kristoffersson Motorsport Johan Kristoffersson a Ole Christian Veiby. Světový šampionát však na 5 ze 6 závodů doprovodí i ten evropský. V něm už však závodí hlavně auta vybavená spalovacím motorem a primárně se jedná o vozy kategorie Supercars doby před rokem 2020. V kategorii ERX 3 má dokonce Česká republika hned 2 zástupce. S vozem Audi S1 je jím Libor Teješ a s vozem Škoda Fabia Václav Tůma.

View post on Instagram
 

„Je to tu super. Pořadatelé si opravdu museli máknout, aby trať dostali do tak dobrého stavu. Teď tu sice ještě moc fanoušků není, ale my doufáme, že jich příští týden přijde opravdu hodně. Naposledy jsem na Lousadě závodil v roce 2016 a tehdy tu byla opravdu úžasná atmosféra i při testech, takže doufáme, že letos tomu nebude jinak. Co se týče trati, tak ta je opravdu super. Změny udělaly šotolinovou část techničtější, a navíc je teď start dál, takže máme ještě delší rovinku, ale hlavně pořadatelé zachovaly tu nejlepší zatáčku, a to je pro mě hlavní. Mám na mysli tu táhlou rychlou doprava přes horizont, ta mě baví moc,“ řekl při testování loňský mistr Johan Kristoffersson.

View post on Instagram
 

Po kontroverzním rozhodnutí prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema se z FIA stal promotér World i Euro RX. To pro fanoušky přináší jednu hlavní změnu. Všechny přímé přenosy budou letos zdarma dostupné na YouTube. Tréninky na samotný závod začínají v pátek 30. května. V sobotu 31. května jsou na programu první rozjížďky a v neděli 1. června finále.

View post on Instagram
 

Související témata

 komentářů
Sdílej