Rally Glossovačka s Houskou #W13
/ Pojďme si shrnout, co se dělo uplynulý týden nebo týdny v rallysportu. Zůstal bych u domácích luhů a hájů, ale můžeme si odskočit i do potápějící se lodi - tedy do WRC.
Velké věci se dějí v Brumově-Bylnici v týmu Jarka Orsáka. Mohli jsme vidět rozsáhlý testovací program v Itálii, kde po zimě zkoušely své limity posádky hned tří Fabií RS Rally2. Sestava jako Gryazin - Stříteský a Koltun zní dost našlapaně a ono to i našlapané bylo. Testy proběhly na suchu, ale potom se tým přesunul na Rally Ciocco (bez Dominika).
Polský závodník sice závod nakonec nejel, ale Nikolay se prodral peřejemi zvedlých řek až po (často i přes) okraj silnic a doklepl závod jako čtvrtý nejrychlejší. Wet setup je pravděpodobně ready, tak uvidíme, jaké bude počasí a forma na prvním letošním ERC v Sierra Moreně již příští týden, kde bude startovat i Stříťa!
Dále pak pilně testoval i Erik Cais na polských tratích, což byly první ostré kilometry s Hyundai i20 Rally2 Step2. Na jeho vyjádření si budeme muset počkat, ale soudě podle videí se s tím úplně nepáral. A pokud si dobře vzpomínáte, tak jeho nejlepší éra byla s Fiestou Rally2, tedy s autem, které všichni odepisovali. S Fabií to jde tak nějak každému v rámci výkonnosti, ale Erik je zpátky v káře, která se neřadí mezi nejprodávanější v kategorii a může to mít blahodárný dopad na psychiku pilota. Jinak jste mohli zaregistrovat - s Erikem pojede opět velezkušený srdcař a dříč - Dan Trunkát!
Na Vyškovsku se pak ukázal Adam Březík, u kterého je největší změnou značka pneumatik, tedy zn. Hankook. Adam na nich odjel Valašku v roce 2021, kde hlavně v první etapě pořádně topil, ale stromek na Poličné ukončil dobře rozjetý závod a taky tohle spojení. Další závody v sezóně pak obrážel na Pirelkách, aby nakonec přezbrojil na Michelinky, kterým byl věrný až do konce loňské sezóny. Pro letošek je mezi ním a Hankookem užší spolupráce a uvidíme, kam to střelce ze Zlína vyšle. Dominik Stříteský uhrál vloni na „oranžádách" titul, ale Adam je šofér z jiného těsta. Vrabci si však povídali, že tihle dva kmásci si o rally telefonují nějak často.
Na Plzeňsku už poctivě hrčí Citroën C3 Rally2 Vaška Pecha. Focus WRC byl vytrejdován zpět do stodoly, aby bylo ukončeno spekulování, co by kdyby. Václav je pilot, který dotáhl na limit každé své auto, proto nejde čekat nic jiného ani v tomto teď. Určitý věk dotahují s Petrem Uhlem motivací a zkušenostmi. Václavovo detailní ohledání továrních C3 Rally2 na CER 2024 v Janovickém servisu jasně naznačilo, že se letos nebude chtít dívat na bednu někde z chvostu. Jako vždy.
Filip Mareš ani Jan Kopecký zatím své vozy neprovětrali, nebo alespoň o tom nebyla nikde zmínka. Ještě je ale spousta času a tihle dva se na mistrák připraví bez pochyb skvěle. Jak Filip, tak Honza do toho budou maximálně šlapat, a to bez ohledu na změnu spolujezdce nebo loga hlavního partnera. Ani jednoho nebude zajímat druhé místo v mistráku a to je jen dobře. Počkejme si do následujících týdnů, kdy určitě představí své designéry, resp. přesný program startů.
Zkusme lehce odbočit do světa WRC. Právě odjetý závod v Keni byl parádní, tichý a hodně výživný. V cíli nebylo ze špičky nikoho, kdo by neměl na krajíčku, což naznačuje mega náročný event, který je při dnešních sprintových formátech naprostou výjimkou. Jen škoda, že zrovna na takovém závodě, kde hlavně v sobotu byly naprosto exkluzivní podmínky, nepadaly live rozhovory. Tuhle kauzu jistě všichni znáte. Trest v podobě mlčení všech posádek WRC a WRC2 je sice fajn, otázkou je, jak dlouho to bude bavit samotné piloty a taky diváky.
Ruku na srdce - FIA tohle smete kdykoliv ze stolu. Jsem pak zvědavý, jestli se nějak bude řešit sprostý výraz jednoho z komentátorů v livestreamu… Za mě je to kolečko neštěstí a střet zcela rozdílných kultur. Uvidíme. Co jsem si dále všiml, tak že se opět a zase rozběhla debata okolo mecenáše Serderidise na ewrc-results. V diskuzi lze najít opravdu explicitní výrazy, ale čert aby se v tom vyznal. V Rally obecně, ať už v klasických nebo v Cross Country, je to mnohem volnější, co se týče startů gentlemanů. Není to Formule 1 a nikdy nebude, takže mocipáni mají prostor zde předvést své umění.
Můj názor je takový, ať si klidně startují, ale rozhodně bych jim nevěnoval takový screen time, jaký se Jourdanovi dostává. Jsem zcela běžný uživatel Rally.tv a nebaví mě dívat se na plazícího se pána v letech hlavně druhou a třetí etapu, kterou většinou otevírá. Platím si PPV pro to, abych mohl live sledovat pořádnou střelbu (což je předpokládám důvod většiny z vás) a to na závodech, kde Serderidis startuje, dost dobře nejde. Obecně vzato - je mi tohle celé vlastně úplně jedno, ale když už se sešla taková řava v diskuzi, chtěl jsem lehce zareagovat a udělat report o něco delší.
Dále byl zajímavý fun fact: Adrien Fourmaux, který odstoupil hned v první, následně ve druhé etapě, třetí vynechal a v poslední posbíral maximální počet bodů za vyhranou neděli + Power stage. Popravdě jsem nevěděl, že tohle pravidla dovolují. Bylo by tedy jistě zajímavé sledovat někoho, kdo by takhle sbíral body celý rok a kde by v součtu na konci sezóny skončil…
Kdo to dočetl až sem, tak jste teda fakt magoři. Psát neumím, baví mě spíš fotit a sem tam takhle plácat o rally, ale těším se na náš velký mistrák, kdo to jak rozjede a jestli bude nějaké velké překvapení ve výsledcích už na prvním závodě. Tak jako každý rok, i když s tím rozdílem, že letos bude posádek prahnoucích po titulu více než kdykoliv dřív.
Jo a málem bych zapomněl - Filip Kohn pořád nepředstavil svůj design!
Za týden zas.
Zdar.
Houska.