Rally svět vzpomíná: Dva roky bez Craiga Breena
/ Dnes je to přesně dva roky od havárie, při testování před Rally Croatia 2023, kdy tragicky zahynul Craig Breen. Pojďme na něj společně v tomto článku zavzpomínat.
Craig měl k rally blízko už od dětství. Jeho otec Ray závodil nejdříve s MG Metro 6R4 a poté Subaru Impreza WRC a Ford Focus WRC. Právě za éry Focusu WRC 2004 se za volant posadil i Craig. Craig začal závodit v roce 2008 s Fordem Fiesta MK5 ST. Na závěr sezóny mu však otec na Carlow Rallysprint zapůjčil svůj Focus WRC.
V následujícím roce pokračoval Craig Breen s Fiestou, ale stala se jiná důležitá věc. Craig se dal dohromady s Garethem Robertsem a vzniklo tak skvělé přátelství, které přesahovalo hranice rally. V roce 2010 spolu v britském mistráku závodili s Fiestou S2000. Zvrat pro Craiga a Garetha přišel v roce 2011. V tomto roce závodili s Fordem Fiesta R2 ve WRC Academy.
První moment, který mě napadá, je ze Sardinie toho roku. Craig a Gareth na jedné ze zkoušek urazili kolo. Pravidla tehdy říkala, že musíte do servisu vjet s autem, které má čtyři kola. Přivázali tedy kolo k autu kurtou a vjeli do servisu a pokračovali dál v závodě. Kvůli tomuto momentu byla pravidla přepsána a dnes už může do servisu vjet jen auto, kterému se samovolně točí všechna čtyři kola.
Craig a Gareth nakonec v roce 2011 WRC Academy vyhráli, a to velmi těsně. Do poslední zkoušky bojovali ve Walesu s Egonem Kaurem.
V roce 2012 se Craig a Gareth posunuli opět do vozu S2000. Závodili v mistrovství světa i IRC (Intercontinental Rally Challenge, později bylo sloučeno s mistrovstvím Evropy). Pak v polovině června 2012 přišla osudná Rally Targa Florio. Na osmé rychlostní zkoušce havarovali a Gareth, zvaný „Jaff“, podlehl svým zraněním na místě nehody.
Craig se však nevzdal a s rally pokračoval. Také se snažil pomáhat ostatním jezdcům. Když měl zhruba měsíc později Martin Semerád havárii na Rally Bohemia, při které tragicky zahynul jeho spolujezdec Bohuslav Ceplecha, tak Craig neváhal, vyžádal si Martinovo číslo a snažil se mu pomoct dostat se skrz tuto těžkou životní situaci.
Nyní se pojďme vrátit k trochu veselejším vzpomínkám. Nakonec v roce 2012 Craig vyhrál titul SWRC. Ke konci roku se také Craig ukázal i v Česku, a to na Setkání mistrů v Sosnové se Škodou Fabia WRC. Vedle Craiga se poté vystřídali Paul Nagle a Scott Martin. S Martinem jezdil od roku 2014 do roku 2018. V těchto letech nejdříve závodili za Peugeot v jejich Rally Academy, kde se s vozem Peugeot 208 T16 účastnili závodů mistrovství světa i Evropy. V letech 2014 a 2015 Craig a Scott zavítali i na českou Barum Rally.
Před sezónou 2016 přišla nabídka z továrního týmu Citroen. Craig tedy závodil s Citroenem DS3 WRC v mistrovství světa. Na finské rally dosáhl prvního úspěchu, třetího místa. Cíl protnul v slzách a ve stopce vzpomínal na Jaffu.
Dalšího velkého úspěchu se dočkal na švédské rally v roce 2018. Rally společně se Scottem dokončili na druhém místě se ztrátou dvaceti vteřin na vítězného Neuvilla. V cíli také Craig prokázal mimořádnou mentální odolnost, když ve stopce komentoval rally takto: „Tentokrát nebudu brčet. Cítím se jak na vrcholu světa. Minulý rok byl těžký, ale tým to nakonec dostal auto do skvělého stavu. Moc děkuji všem okolo mě.“
V této době také začal Craig obnovovat svoji vášeň pro starší závodní auta. Nejdříve se svezl na RallyLegend 2017 s Citroenem C4 WRC a poté na Killarney Historic Rally 2018 s MG Metro 6R4. Právě Craigův onboard z průjezdu zkouškou Moll ‘s Gap se stal kultovním mezi fanoušky.
Poté Craig změnil spolujezdce i tým. Přešel pod křídla týmu Hyundai Motorsport a na sedačku spolujezdce se vrátil Paul Nagle. V letech 2020 a 2021 se Craig primárně soustředil na mistrovství Evropy, ale odjel i pár vybraných závodů mistrovství světa, jako například estonskou rally, kde si v obou ročnících připsal další stříbrnou medaili. V roce 2021 byl také druhý v Belgii a třetí ve Finsku.
Na závěr roku 2021 se ukázal opět na RallyLegend, tentokrát ve Fordu Escort WRC v barvách Bastos, se kterým dříve závodil Patrick Snijers. Znovu také závodil na Killarney Historic Rally, kterou s BMW M3 E30 vyhrál.
Rok 2022 měl být pro Craiga velký zlom. Stala se z něj jednička týmu M-Sport Ford. Tento rok v M-Sportu se mu však moc nepovedl. V mnoha věcech připomínal úvodní rok Colina McRae v M-Sportu. Na Monte byl třetí, v Chorvatsku čtvrtý a na Sardinii dokonce druhý. Druhá polovina roku se mu bohužel nepovedla, a proto se i přes smlouvu u M-Sportu i na sezónu 2023 rozhodl přestoupit zpět do týmu Hyundai Motorsport, kde měl plnit roly třetího střídajícího se jezdce.
Před mistrovstvím světa se nejdříve svezl ve Fordu Sierra RS Cosworth na Killarney Historic Rally. Z boje o vítězství ho vyřadila až prasklá poloosa před poslední rychlostkou. Poté se Sierrou ještě závodil na West Cork Historic Rally, ale ani zde se mu nezadařilo. Určitě se ptáte, čím byla tato Sierra speciální, že jí věnuji tolik prostoru? Je to jednoduché. Patřila hrdinovi Craiga, irskému mistrovi a také tragicky zesnulému Franku Meagherovi. Craig tuto Sierru vystopoval, koupil a poté zrestauroval. Je jisté, že s ní měl velké plány, ale osud byl proti.
V roce 2023 bohužel odjel jen jeden závod mistrovství světa, a to Rally Sweden. Zde se velmi rychle aklimatizoval na Hyundai i20 N Rally1 a držel se v souboji o vedení. „Chyběl mi tento pocit. Velmi jednoduché a bez větší námahy. Dostal jsem druhou šanci a jsem moc šťastný,“ řekl v cíli RZ2 Brattby, kterou vyhrál.
Druhý průjezd RZ Bratty také vyhrál a posunul se tak do vedení s náskokem sedmi vteřin. „Pravděpodobně bych v tento moment mohl být starostou Brattby. Auto jede jak po kolejích. Nikdy jsem nic takového nezažil, ale chci toho víc,“ komentoval zkoušku v stopce Craig. V druhé etapě bohužel Craig poztrácel na vedoucího Tänaka něco okolo deseti vteřin. Tým navíc poručil Craigovi, aby si úmyslně nechal dát 10vteřinovou penalizaci, aby mohl týmový leader Neuville dokončit rally na druhém místě. Craig však Thierryho porazil na powerstage a byl tak v cíli druhý.
Další světová rally měla být pro Craiga Chorvatská v dubnu. Bohužel při testování před rally měl havárii a na místě podlehl zraněním. Tato zpráva nechala rallyový svět oněmělý. Sám si moc dobře pamatuji na okamžik, kdy jsem tuto zprávu zjistil. Nemohl jsem tomu uvěřit.
Když zemřel Jaff, tak mu Craig slíbil, že s ním někdy dojí salát, který nestihli dojíst před odjezdem ze servisu směrem k té osudné zkoušce na Targa Florio. Nikdo z nás však nečekal, že se setkají v rallyovém nebi tak brzo. Odpočívej v pokoji Craigu.