David Pabiška: Kvůli výsledku z Dakaru uvažuji o dalších závodech mistrovství světa
/ David Pabiška, legenda českého dálkového offroadového závodění na motocyklech. Nedávno jsme ho potkali a vyzpovídali. Nyní vám přinášíme exkluzivní rozhovor.
Dojmy z Dakaru: Co vás nejvíce štvalo?
Obecně nejhorší byly chvíle, kdy jsme neměli připojení k internetu. To byl problém, jelikož jsme se nemohli projevit a sdělit zážitky z etap našim fanouškům. Mě však nejvíce až konsternovalo, že od začátku až skoro do konce jsme jezdili jen po kamení, což bylo nebezpečné, unavující a psychicky náročné. Ke konci jsme už remcali docela dost všichni. Takže když jsme pak viděli duny, tak to bylo opravdu velké rozjaření.
Jaké jsou vaše plány pro zbytek sezóny?
Já teď uvažuji, že bych chtěl dokončit a dojet seriál mistrovství světa dálkových soutěží, právě kvůli výsledku (vítězství) ve veteránské kategorii (FIM Rally-Raid Trophy for Senior) na Dakaru. Nejsem však ještě plně rozhodnutý, protože se to samozřejmě týká velkých financí. Proto to momentálně promýšlím.
Jinak s mlaďasem už začínáme trénovat, jelikož u nás v Liberci už zmizel sníh, takže se dá o víkendu trochu trénovat. Budeme pokračovat v našem seriálu, co jezdíme. To znamená nějaké cross country, enduro sprinty a klasické enduro, protože jsem soutěžák. Možná pak doplňkově nějaké amatérské motokrosové závody, ale v rámci MČR s tím nepočítám, to už nejezdím.
Jaký máte názor na aktuální situaci a finanční krizi společnosti KTM?
S KTM pojedu. Mám velkou oporu v KTM Vlašim, která je takový můj prostředník a zástupce z České republiky pro fabriku. S Radkem Kuklíkem máme dlouholeté dobré vztahy. Přátelství mezi námi funguje a za to jsem strašně rád. I on se podílí na té podpoře v rámci KTM a já věřím, že se společnost KTM ze svých problémů dostane.
Také doufám, že zase dostaneme větší podporu, kterou jsme jako závodníci dříve dostávali, jelikož teď už je to fakt bída. Bohužel zatím musíme vydržet. Doufám však, že tato situace nebude trvat moc dlouho, protože čas běží.
Budete pro příští rok kupovat novou motorku nebo pojedete s letošní?
Letos jsem kupoval novou motorku. Já jsem zvyklý vždycky všechno prodat a pak jet na novém stroji. Proto si myslím, že pokud letošní motorku ojedu na dalších závodech mistrovství světa, tak si snad koupím novou. Byl bych rád, kdyby se mi podařilo odjet třeba ještě dva závody.
Pojedete příští rok na Dakar opět v kategorii Malle Moto (Original by Motul)?
Upřímně nevím. V závodění mám trošku politiku v jedné věci. Malle Moto má trošku větší dosah mezi fanoušky. Spousta lidí to také vidí jako zajímavější kategorii. Tím nechci nijak odsuzovat kategorii s mechanikem, jelikož já, kdybych jel s mechanikem, tak bude můj výkon stoprocentně lepší, hlavně po sportovní stránce. Má to jednoduchý důvod. V Malle Moto musí člověk maličko pracovat s tím, aby to nerozbil a trošku rozvrhnul svoje síly a podobně, a to vás trošku přibržďuje. Budu se snažit, abych stál opět příští rok na startu Dakaru. Pokud se to povede, tak určitě zase v kategorii Malle Moto. Primární důvod je bezpochyby menší finanční náročnost.
Nelákala by vás jiná kategorie? Motorkáři jsou přece dobří navigátoři?
Ne. Nemyslím si, že jsem dobrý navigátor, protože jsem hodně sebekritický. Už jsem to zažil. Jel jsem dva závody mistrovství světa s Martinem Prokopem. Vyhráli jsme jeden (Abu Dhabi Desert Challenge) a druhý jsme byli někde okolo pátého místa (Katar) v roce 2018.
Také jsem jel Dakar v kamionu jako navigátor v roce 2012. Ta pozice navigátora na dakarské rally je pro závodníka to nejhorší, co může vyfasovat, protože mu seberou všechno to hezké, co vás na tom baví, a to je ta jízda tím terénem. Takže mě jako motorkáři, kdyby sebrali tu jízdu, tak mi naloží ten největší hnus, co tam je. Ta zodpovědnost, za to jestli vyhrajete Dakar, je hlavně na tom navigátorovi a úplně se mi zatím nechce vnořit se do téhle role.
Jinak samozřejmě nikdy neříkám nikdy. Možná že až někdy se mě tohle bude týkat a budu chtít u Dakaru jako navigátor vydržet, tak možná. Přesednout jako řidič do kamionu nebo kamkoliv, to je něco jiného. Ne že by se mi nechtělo, ale finančně bych to neutáhl.
Kde byl Dakar nejlepší? V Africe, Jižní Americe anebo v Saudské Arábii, jelikož jste jel všude?
To se nedá úplně říct, jestli je něco lepší nebo horší. Spíše je to o tom, že my jako závodníci jsme se museli seznámit s danou destinací, která ten závod doprovázela. Vždycky tam bylo něco navíc, co jsme se museli naučit a dávat na to pozor.
V Africe to bylo prostě více dobrodružné, kvůli bezpečnosti, kamenům apod. V Jižní Americe vládnul písek fesh-fesh, který byl opravdu nebezpečný a také horko. No a teď v Saudské Arábii je zase problém zima. Takže my závodníci jsme se na to vždycky museli nějak předem připravit.
Jaký je rozdíl mezi generacemi dakarských motorek, s kterými jste závodil? Dřívější motorky o obsahu 690 a dnešní o obsahu 450?
Rozdíl mezi těmi motorkami je složité vysvětlit. Tu starou stále mám. Mám ji doma a stále trénuji na té 690. Využívám jí plně na trénink a dneska absolutně nechápu, jak jsme na tom mohli závodit a co jsme na tom předváděli v těch dunách. To je prostě neuvěřitelné.
Avšak co se týká rychlosti a výkonu, si myslím, že ty motorky jsou na tom podobně. Dneska už je problém v tom, že organizátoři nás přes tu 160 km/h rychlost nepustí, takže na starších typech té 450, když jsem tam jel 175 km/h, tak to nebyl žádný problém. Dneska když se mi tam zvedne 160 km/h, tak mám obočí nahoře a čumím odkud jí dostanu.
Ty 690 měly tenkrát třeba sto koní na motoru, takže třeba 90-95 na zadním kole, a to byl prostě děs co to dokázalo. Byl to tovární speciál, protože to byla 750 (Občas se používalo označení 750, ale tento druh motorek měl vždy obsah motoru jen 690cc). Sériové motorky tehdy byly 660, a i tak to stačilo. Tehdy v roce 2009 nám zacpaly výfuky, a to byl teprve problém, když ta 200kilogramová motorka měla výkon 350tky. To bylo opravdu hrozné.
Pokud David Pabiška pojede další závody letošního seriálu mistrovství světa, tak mu přejeme, aby se mu jeho útok na titul ve skupině FIM Rally-Raid Trophy for Senior zdařil.