Nová sezóna FIA WEC startuje v Kataru
/ Jen necelý týden po úvodní prologu začíná nová sezóna Mistrovství světa vytrvalostních závodů známých pod zkratkou FIA WEC. Letošní sezóna čítající celkem 8 závodů startuje již tento pátek na okruhu Losail v Kataru a dnes už posádky odjely úvodní dva tréninky.
Do prvního podniku letošní sezóny vyrazí 36 závodních speciálů, rozdělených do dvou kategorií – Hypercar a LMGT3. Na jezdce čeká vytrvalostní závod na 1812 kilometrů, tedy přibližně 10 hodin závodění. Daná vzdálenost, která se promítá i do oficiálního názvu závodu, není náhodná. Odkazuje totiž na 18.12., kdy se slaví Národní den Kataru. Právě s místními zvyklostmi se pojí také netradiční den závodu, kdy místo neděle nás čeká start už v pátek odpoledne.
Den | Čas (Praha) | Událost |
---|---|---|
Středa | 09.30 | 1. volný trénink |
14.50 | 2. volný trénink | |
Čtvrtek | 10.00 | 3. volný trénink |
15.20 | Kvalifikace LMGT3 | |
16.00 | Kvalifikace Hypercary | |
Pátek | 12.00 | Závod (1812 km) |
Závodní víkend začal již ve středu, a to dvojicí úvodních tréninků. Ve čtvrtek program pokračuje, nejprve dalším volným tréninkem, na který v 15.00 hodin středoevropského času naváže kvalifikace. Samotný závod na 1812 kilometrů začíná v pátek přesně ve 12.00 našeho času. Vše mohou diváci sledovat přes oficiální aplikaci FIA WEC nebo na obrazovkách Eurosportu.
V kategorii Hypercar se do obhajoby konstruktérského titulu pouští Toyota, která loni jen o dva body porazila Porsche. Německou automobilku čeká alespoň obhajoba jezdeckého titulu, a to zásluhou Kévina Estreho a Laurense Vanthoorna. Ty ve voze číslo 6, po odchodu Andrého Lotterera, doplní nově Matt Campbell.
Debut v šampionátu čeká Kevina Magnussena. Dán po odchodu z Formule 1 zamířil k BMW. Vytrvalostní závody pro něj přitom nejsou žádnou neznámou. V minulosti již startoval nejen v Le Mans, ale také v Daytoně a odjel i jednu sezónu v zámořské sérii IMSA.
V kategorii LMGT3 na startu nebude chybět ani legenda ze světa dvoustopých strojů Valentino Rossi. Ten pokračuje v barvách týmu WRT s vozem BMW M4 a samozřejmě s číslem 46. Vůbec poprvé na startovním roštu uvidíme také jméno Eduarda Barrichella. Syn brazilského bývalého pilota Formule 1 se vydává poprvé do světa velkých závodů a připojí se k posádce Racing Spirit of Leman s vozem Aston Martin Vantage s číslem 10. Zajímavostí je, že na startu se tak potkají jména Schumacher a Barrichello.
Na jezdce oproti loňsku čekají drobné úpravy traťových limitů, a navíc přibylo několik štěrkových únikových zón. V platnost přichází také nová pravidla. Tím nejdůležitějším je, že automobilky musí v kategorii Hypercar nasadit vždy minimálně 2 vozy. Dále došlo k úpravě kvalifikačního formátu v kategorii LMGT3. V první části kvalifikace musí za volant jezdci bronzové kategorie. Ti stříbrní si naopak musí počkat až na případný postup posádky do hyperpole.
Větší důraz se letos klade také na váhu jezdců, konkrétně se počítá průměr váhy celé posádky. Standardní průměr je stanoven na 82 kilogramů a podle toho se následně určuje rozložení dodatečného závaží ve voze. A na závěr něco pro fanoušky! LED panely umístěné na vozech budou letos zobrazovat mnohem více informací. Kromě pozice a loga třídy se na panelech dočkáme časomíry zastávek v boxech, včetně doprovodných údajů o tankování nebo výměně pneumatik.
Ve středu už jezdci absolvovali první volné tréninky. Dopoledne se neslo ve znamení Ferrari 499P s číslem 51 týmu AF Corse. James Calado zajel čas 1:42.123 a ovládl tak úvodní trénink na 90 minut. Do problémů se dostal ale hypercar Aston Martin. Alex Riberas vůz s číslem 009 odstavil v první zatáčce a z tréninku odstoupil. Ve třídě LMGT3 si nejrychlejší kolo připsal Ben Barnicoat za volantem Lexusu Lexus RC F GT3 číslo 78 týmu Akkodis ASP. Jeho čas 1:55.623 nedokázal nikdo překonat.
Ve druhém volném tréninku převzal otěže Cadillac Hertz Team JOTA zásluhou Alexe Lynna. Brit v podvečer zajel čas 1:39.601, který byl sice nejrychlejším dne, ale týmy mají stále rezervu oproti časům zajetých během Prologu před týdnem. V kategorii LMGT3 si nejrychlejší čas připsal McLaren 720S GT3 Evo týmu United Autosports. Sean Gelael s vozem číslo 95 zajel kolo na okruhu Losail v čase 1:54.557 a překonal tak i nejrychlejší čas této třídy z Prologu.
Problémy potkaly oba debutující vozy Mercedes-AMG GT3 Evo. Ani jedna posádka stáje Iron Lynx nemohla absolvovat první trénink kvůli čekání na softwarovou aktualizaci od německé automobilky. Ta měla za cíl vyřešit problémy s tankováním. Ve druhém tréninku už Mercedesy na trať vyrazily, ale obsadily až poslední dvě místa.
Program pokračuje ve čtvrtek třetím tréninkem a pak už první kvalifikací sezóny.